Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/408
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
carolinadelimagouvea.pdf1.84 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Uma investigação sobre a compreensão de professores de matemática dos resultados do SIMAVE/PROEB
Author: Gouvêa, Carolina de Lima
First Advisor: Kistemann Júnior, Marco Aurélio
Referee Member: Lammoglia, Bruna
Referee Member: Rodrigues, Chang Kuo
Resumo: Nossa pesquisa objetiva explicitar as principais dúvidas apresentadas por professores de Matemática na leitura e interpretação dos resultados das avaliações do Programa de Avaliação da Rede Pública de Educação Básica (PROEB), que faz parte do Sistema Mineiro de Avaliação da Educação Pública (SIMAVE) e ocorrem no ensino fundamental e médio do estado de Minas Gerais. Para alcançar este fim, foram realizadas pesquisas documentais no Programa (PROEB) e uma revisão de literatura dentro do tema de avaliação educacional em larga escala. Foram feitas também entrevistas com professores e pessoas ligadas ao CAEd/UFJF e a SRE (Superintendência Regional de Ensino) Juiz de Fora. Buscou-se com este estudo, ouvir os professores a fim de investigar e auxiliar nas principais dúvidas com relação aos resultados ligados às avaliações em larga escala que podem interferir na utilização dos mesmos. Ao final, elaboramos um Produto Educacional no formato de um programa que foi produzido a partir das dúvidas apresentadas nas entrevistas.
Abstract: Our research aims to clarify the main questions presented by mathematics teachers in reading and interpretation of the concepts and the results of the evaluations of the Public School Assessment Program of Basic Education (PROEB), which is part of the native of Minas Gerais System of Public Education Evaluation (SIMAVE) and occur in school and high school education in the state of Minas Gerais. To achieve this end, we carried out desk research in the program (PROEB) and a literature review within the educational assessment issue on a large scale.We did interviews with teachers and people linked to CAEd/UFJF and the SRE Juiz de Fora. Sought with this study, listen to teachers to investigate and assist in major doubts regarding the results related to large-scale assessments that can interfere with the use thereof. At the end, we developed an educational product in a program that was produced from the doubts raised in the interview format.
Keywords: Avaliação Educacional
Avaliação Externa
SIMAVE/PROEB
Educational Evaluation
External Evaluation
SIMAVE / PROEB
CNPq: CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora
Institution Initials: UFJF
Department: ICE – Instituto de Ciências Exatas
Program: Programa de Pós-graduação em Educação Matemática
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/408
Issue Date: 4-May-2015
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Educação Matemática (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.