Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3854
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
taniareginapeixotodasilvagoncalves.pdf1.34 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Alfabetização geográfica: o olhar dos educadores geográficos de universidades públicas brasileiras
Author: Gonçalves, Tânia Regina Peixoto da Silva
First Advisor: Pinto, Vicente Paulo dos Santos
Co-Advisor: Lopes, Jader Janer Moreira
Referee Member: Valladares, Marisa Terezinha Rosa
Referee Member: Micarello, Hilda Aparecida Linhares da Silva
Resumo: A presente pesquisa de Mestrado em Educação tem como objetivo principal compreender como os educadores geográficos das universidades públicas concebem a alfabetização geográfica. Para tal, o diálogo com o trabalho de campo buscou fundamentação teórica em pesquisa interpretativa, apoiando-se na teoria enunciativa da linguagem e, como instrumento metodológico, utilizou entrevistas dialógicas. O recorte empírico da investigação perpassa os sujeitos que trabalham na formação de educadores nos cursos de Pedagogia em universidades públicas brasileiras. No desenvolvimento desse processo investigativo, por meio dos achados de campo, verificou-se que alguns atravessamentos cruzam essa formação, visando uma alfabetização geográfica. Pôde-se constatar, ainda, que essa não se ampara na educação brasileira exclusivamente pelo conhecimento da ciência geográfica, mas também pelos atravessamentos que a constituem. Quer-se, com este trabalho acadêmico, contribuir com as reflexões acerca de uma alfabetização geográfica na educação brasileira.
Abstract: This work of Masters in Education intends to understand how geographical educators from public universities in Brazil comprehend their geographical literacy. In order to investigate it, the dialogue with the field of research had its basis on enunciative language theory creating an interpretative approach and, as a methodological path, dialogical interviews were made. The empirical interpellation goes through the subjects who work close to educators formation on Pedagogy courses in Brazilian public universities. Throughout the development of the present research it has been noticed that some crossings go by this formation aiming a geographical literacy. As a result of the present study, it has been revealed that Geography directed to the very first years of elementary school does not lean on geographical knowledge exclusively, it has also to do with crossings which constitute itself. The aim of this dissertation is to contribute with the reflections concerning to geographical literacy in Brazilian education.
Keywords: Alfabetização geográfica
Educadores geográficos
Geografia escolar
Geographical literacy
Geographical educators
School geography
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Educação
Program: Programa de Pós-graduação em Educação
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3854
Issue Date: 4-Mar-2013
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.