Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3854
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
taniareginapeixotodasilvagoncalves.pdf1.34 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Pinto, Vicente Paulo dos Santos-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796981H4pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Lopes, Jader Janer Moreira-
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4772462H4pt_BR
dc.contributor.referee1Valladares, Marisa Terezinha Rosa-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4266880J2pt_BR
dc.contributor.referee2Micarello, Hilda Aparecida Linhares da Silva-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706146Z2pt_BR
dc.creatorGonçalves, Tânia Regina Peixoto da Silva-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4239254Z2pt_BR
dc.date.accessioned2017-03-24T14:09:46Z-
dc.date.available2017-03-24-
dc.date.available2017-03-24T14:09:46Z-
dc.date.issued2013-03-04-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3854-
dc.description.abstractThis work of Masters in Education intends to understand how geographical educators from public universities in Brazil comprehend their geographical literacy. In order to investigate it, the dialogue with the field of research had its basis on enunciative language theory creating an interpretative approach and, as a methodological path, dialogical interviews were made. The empirical interpellation goes through the subjects who work close to educators formation on Pedagogy courses in Brazilian public universities. Throughout the development of the present research it has been noticed that some crossings go by this formation aiming a geographical literacy. As a result of the present study, it has been revealed that Geography directed to the very first years of elementary school does not lean on geographical knowledge exclusively, it has also to do with crossings which constitute itself. The aim of this dissertation is to contribute with the reflections concerning to geographical literacy in Brazilian education.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa de Mestrado em Educação tem como objetivo principal compreender como os educadores geográficos das universidades públicas concebem a alfabetização geográfica. Para tal, o diálogo com o trabalho de campo buscou fundamentação teórica em pesquisa interpretativa, apoiando-se na teoria enunciativa da linguagem e, como instrumento metodológico, utilizou entrevistas dialógicas. O recorte empírico da investigação perpassa os sujeitos que trabalham na formação de educadores nos cursos de Pedagogia em universidades públicas brasileiras. No desenvolvimento desse processo investigativo, por meio dos achados de campo, verificou-se que alguns atravessamentos cruzam essa formação, visando uma alfabetização geográfica. Pôde-se constatar, ainda, que essa não se ampara na educação brasileira exclusivamente pelo conhecimento da ciência geográfica, mas também pelos atravessamentos que a constituem. Quer-se, com este trabalho acadêmico, contribuir com as reflexões acerca de uma alfabetização geográfica na educação brasileira.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAlfabetização geográficapt_BR
dc.subjectEducadores geográficospt_BR
dc.subjectGeografia escolarpt_BR
dc.subjectGeographical literacypt_BR
dc.subjectGeographical educatorspt_BR
dc.subjectSchool geographypt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleAlfabetização geográfica: o olhar dos educadores geográficos de universidades públicas brasileiraspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.