Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3527
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
danielevelingdasilva.pdf664.63 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: O vermelho e o negro, crônica e romance: uma leitura dos aspectos grotescos em Stendhal
Author: Silva, Daniel Eveling da
First Advisor: Domingues, Beatriz Helena
Referee Member: Lopes, Ana Mónica Henrique
Referee Member: Noronha, Jovita Maria Gerheim
Referee Member: Lino, Sônia Cristina da Fonseca Machado
Resumo: Esta dissertação se propõe a analisar a obra prima de Stendhal O vermelho e o negro, escrito em 1830, à luz da teoria de Mikail Bakthin sobre grotesco. Segundo ele, no século XIX o grotesco assume a forma de o grotesco do tipo romântico, também chamado de grotesco de câmara. . As obras que Bakthin considera como tais são caracterizadas por forte sentimento de não perecimento à sociedade dos autores, o que os leva a um afastamento em relação à outras pessoas, a um mergulho no seu infinito interior. De forma que agem e pensam como incompreendidos, questionam seu lugar no mundo, e são considerados outsiders por outros autores. A partir destas proposições de Bakhtin, juntamente com uma perspectiva interdisciplinar marcada pelo uso da História, Filosofia e Literatura, pretendo demonstrar que, pelo menos alguns aspectos do grotesco de câmara podem ser encontrados em O vermelho e o negro.
Abstract: This dissertation aims to analyze the masterpiece of Stendhal, The red and the black, written in 1830, drawing on Mikhail Bakhtin´s theory about grotesque. Bakhtin said that in the XIX century the grotesque assumed a romantic type of grotesque, also called chamber grotesque. The works which Bakhtin considers as being part of this type are characterized by a strong feeling of not belonging to the society of authors, which leads to a distant relation between the authors and other people and to a dive into one’s interior’s infinity. By acting and thinking as being misunderstood they are considered outsiders by other authors. We intend to demonstrate that some aspects of the chamber grotesque may be found in The red and the black, by drawing on these propositions of Bakhtin, as well as by having an interdisciplinary perspective, marked by the use of History, Philosophy e Literature.
Keywords: Grotesco
Stendhal
O vermellho e o negro
Grotesque
Stendhal
The red and the black
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: ICH – Instituto de Ciências Humanas
Program: Programa de Pós-graduação em História
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3527
Issue Date: 24-Mar-2010
Appears in Collections:Mestrado em História (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.