Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3164
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mariacristinademelo.pdf1.65 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: De acontecimento literário a produto de exportação: uma leitura comparativa entre as duas edições de Cidade de Deus
Author: Melo, Maria Cristina de
First Advisor: Silva, Teresinha Vânia Zimbrão da
Second Advisor: Oliveira, Marcos Vinícius Ferreira de
Referee Member: Pereira, Édimo de Almeida
Referee Member: Rocha, Enilce do Carmo Albergaria
Resumo: Este trabalho pretende analisar comparativamente as duas edições do romance Cidade de Deus, de autoria de Paulo Lins, publicadas respectivamente em 1997 e 2002. Essa comparação se justifica, devido aos cortes expressivos realizados na segunda versão. Procuramos, então, discutir de que forma tais cortes influenciaram a percepção estética e ideológica desta versão. Para este fim, utilizamos uma abordagem sociológica, fundamentada nas considerações de Pierre Bourdieu e do sociólogo brasileiro Jessé de Souza, autores que refletiram sobre as estratégias de dominação simbólica no contexto das sociedades modernas capitalistas. O pensamento desses autores nos permitiu debater nuances distintas de significado do processo de favelização urbana no Brasil que podem ser apreendidas nas duas edições de Cidade de Deus, bem como refletir sobre as relações entre mercado e literatura.
Abstract: This paper aims at comparing the two editions of City of God, novel written by Paulo Lins, published respectively in 1997 and 2002. This comparison is justified by the significant cuts in the second version. We try to discuss how these cuts influenced the aesthetic and ideological perception of this version. For this purpose, we use a sociological approach, based on the considerations of Pierre Bourdieu and Jesse de Souza, authors who reflected on the strategies of symbolic domination in the context of modern capitalist societies. The thinking of these authors has allowed us to not only discuss different shades of meaning in the formation of slums in Brazil, which can be noticed in the two editions of City of God, but also reflect on the relationship between market and literature.
Keywords: Literatura brasileira
Cidade de Deus
Sociologia
Favelização
Arte
Mercado
Brazilian literature
City of God
Sociology
Slums
Art
Market
CNPq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Letras
Program: Programa de Pós-graduação em Letras: Estudos Literários
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3164
Issue Date: 26-Sep-2016
Appears in Collections:Mestrado em Letras - Estudos Literários (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.