Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2700
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vanessabarbosaleiteferreira.pdf2.09 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Granbery: um colégio americano no Brasil: a prática do modelo americano de ensino em Juiz de Fora (1889 – 1930)
Author: Ferreira, Vanessa Barbosa Leite
First Advisor: Rocha, Marlos Bessa Mendes da
Referee Member: Gonçalves, Irlen Antônio
Referee Member: Lemgruber, Marcio Silveira
Resumo: Consiste a proposição deste trabalho em oferecer as contribuições concebidas pelo sistema americano de ensino, através da prática educativa do colégio Metodista Granbery, na cidade de Juiz de Fora (MG), desde sua fundação em 1889, até o advento da segunda década do século XX. O estabelecimento da educação protestante, e a contribuição do ideário educacional americano no processo de modernização da educação brasileira durante a segunda metade do século XIX, assim como a instalação do Colégio Granbery em Juiz de Fora, seguida das controvérsias que marcaram sua chegada, além da prática pedagógica adotada, são abordadas e investigadas na pesquisa. O estudo e o equacionamento dos processos históricos voltados ao estabelecimento de uma nova prática educativa fundamentada nos princípios democráticos e liberais da educação americana exercidos pela Instituição Granbery, são apresentados também através da análise dos estatutos, periódicos, artigos de jornais e fotografias, encontrados no acervo histórico do Museu do Granbery, em Juiz de Fora.
Abstract: The purpose of this study is to present the contributions made by the American educational system, through the educational practices of the Colégio Granbery Metodista (Granbery Methodist School) in the city of Juiz de Fora, MG, since its founding in 1889 through the second decade of the 20th century. The study examines the establishment of protestant education and the contribution of the American education system in the modernization process of Brazilian education in the second half of the 19th century; the creation of Colégio Granbery in Juiz de Fora, followed by the controversies that marked its arrival, as well as the pedagogical approaches adopted. The historical processes behind the establishment of a new educational system based on the democratic and liberal principles of American education, as exercised by the Granbery Institute, are also presented through an analysis of the statutes, periodicals, newspaper articles and photographs found in the historical archives of the Granbery Museum, in Juiz de Fora.
Keywords: Colégio Granbery
Sistema americano de ensino
Educação protestante
Granbery School
American educational system
Protestant education
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Educação
Program: Programa de Pós-graduação em Educação
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2700
Issue Date: 31-Aug-2010
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.