Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2578
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
adrianadearaujofarias.pdf992.03 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Melo, Manuel Palácios da Cunha e-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4760099A0pt_BR
dc.contributor.referee1Micarello, Hilda Aparecida Linhares da Silva-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706146Z2pt_BR
dc.contributor.referee2Barreiros, Débora Raquel Alves-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4766739D3pt_BR
dc.creatorFarias, Adriana de Araújo-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8242602A0pt_BR
dc.date.accessioned2016-09-26T20:31:37Z-
dc.date.available2016-09-26-
dc.date.available2016-09-26T20:31:37Z-
dc.date.issued2015-01-27-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2578-
dc.description.abstractThis work was developed under the Professional Master in Management and Education Assessment (PPGP) of the Center for Public Policy and Federal University of Education Evaluation of Juiz de Fora (CAEd / UFJF). The case management study discusses the pedagogical monitoring of multigrade classes in rural schools of Rural Education Coordinating the State Secretary of Acre Education (SEE / AC). The goals set for this study were: 1) to describe the field of education policy in the state of Acre; 2) analyze the accomplished teaching support and; 3) propose an Educational Action Plan (SAP). As for the methodology, there was bibliographical research based on official documents of the Ministry of Education, articles, books, dissertations and specific legislation on Rural Education, and Rural Education Coordination of documents SEE / AC. Before the study, it was concluded that the State has a policy for the Rural Education, but the management of monitoring multi-year classes is poor, as there is no leveling / pattern of this, making it difficult to further monitoring. Faced with this, the PAE presented concerns a proposal pedagogical monitoring project of multigrade classes that is based on the model developed by the Joint Committee on Standards for Education Evaluations (JCSEE).pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação foi desenvolvida no âmbito do Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação (PPGP) do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (CAEd/UFJF). O caso de gestão estudado discute o acompanhamento pedagógico das classes multisseriadas de escolas rurais da Coordenação do Ensino Rural da Secretaria Estadual de Educação do Acre (SEE/AC). Os objetivos definidos para este estudo foram: i) descrever a política de Educação do Campo no estado do Acre; ii) analisar o acompanhamento pedagógico realizado e iii) propor um Plano de Ação Educacional (PAE). Para tanto, utilizamos, como metodologia, a pesquisa qualitativa. Foi feito levantamento de informações em documentos oficiais do Ministério da Educação, artigos, livros, dissertações e na legislação específica sobre Educação do Campo, além de documentos da Coordenação do Ensino Rural da SEE/AC. Diante do estudo, concluiu-se que o Estado possui uma política para a Educação do Campo, mas a gestão do acompanhamento das classes multisseriadas é deficiente, pois não há um nivelamento/padrão deste, o que dificulta o monitoramento posterior. Frente a isso, o PAE apresentado diz respeito a uma proposta de projeto de acompanhamento pedagógico das classes multisseriadas, que tem como base o modelo desenvolvido pelo Joint Committee on Standards for Education Evaluations (JCSEE).pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação do campopt_BR
dc.subjectClasses multisseriadaspt_BR
dc.subjectGestãopt_BR
dc.subjectAcompanhamento pedagógicopt_BR
dc.subjectRural educationpt_BR
dc.subjectMultiseriated classespt_BR
dc.subjectManagementpt_BR
dc.subjectPedagogical monitoringpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleOrganização da educação do campo no Acre: classes multisseriadas e a questão do acompanhamento pedagógicopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.