https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2526
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ericastoupamartins.pdf | 3.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
Type: | Dissertação |
Title: | Formação profissional de jovens: entre a educação e a assistência |
Author: | Martins, Érica Stoupa |
First Advisor: | Cassab, Maria Aparecida Tardin |
Referee Member: | Cavalcanti, Cecília Paiva Neto |
Referee Member: | Santos, Cláudia Mônica dos |
Resumo: | Historicamente, a formação profissional de jovens, além de ser compreendida como alavanca para o desenvolvimento social, econômico e político do Brasil, se tornou antídoto contra as expressões da questão social que permeiam o universo juvenil, podendo ainda, se configurar como fonte de realização e emancipação destes sujeitos sociais através da relação educação e trabalho. O acesso restrito à educação de qualidade, as frágeis condições para a permanência no sistema escolar, a inadequada qualificação profissional, a dificuldade de inserção no mercado de trabalho formal e luta pelo primeiro emprego, estão entre os principais problemas com os quais os jovens brasileiros se deparam hoje. Pressupomos que a relação educação e trabalho presente nas políticas de formação profissional, ao conjugar assistência, disciplinamento e controle social - ofertando ensino e atividades de formação para a subalternidade, aceitação de formas precarizadas de trabalho, com aprendizado insuficiente para o segmento juvenil se estabelecer no mercado de trabalho dificilmente tornará os jovens cidadãos-trabalhadores que reconhecem, reivindicam direitos e se fazem partícipes no processo de emancipação social, econômica, política e humana. Neste limiar, pretendemos abordar a política educacional de formação profissional de jovens que vem se desenvolvendo no interior da política de assistência social. |
Abstract: | Historically, the young' professional formation, besides being understood as lever for the social, economic and political development of Brazil, became antidote against the expressions of the social subject that they permeate the juvenile universe, still being able to, to configure as accomplishment source and emancipation of these social subjects through the relationship education and work. The restricted access to the quality education, the fragile conditions for the permanence in the school system, the inadequate professional qualification, the insert difficulty in the formal labor market and it fights for the first employment, they are among the main problems with which the Brazilian young come across today. We presuppose that the relationship education and present work in the politics of professional formation, when conjugating attendance, to discipline and social control - through teaching and formation activities for the subordinate, acceptance in ways work precarious, with insufficient learning for the juvenile segment to settle down difficultly in the labor market will turn the young citizen-workers that recognize, they demand rights and they are made participant in the process of social, economic emancipation, politics and human. In this threshold, we intended to approach the educational politics of young' professional formation that comes if developing inside the politics of social attendance. |
Keywords: | Jovens Formação profissional Educação Trabalho Assistência social Young Professional formation Education Work Social attendance |
CNPq: | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
Institution Initials: | UFJF |
Department: | Faculdade de Serviço Social |
Program: | Programa de Pós-graduação em Serviço Social |
Access Type: | Acesso Aberto |
URI: | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2526 |
Issue Date: | 14-Sep-2010 |
Appears in Collections: | Mestrado em Serviço Social (Dissertações) |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.