Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2413
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
flaviamedeiroscocate.pdf4.4 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Multidões na internet: estudo sobre como indivíduos se mobilizam na rede para a participação em ideias e projetos
Author: Cocate, Flávia Medeiros
First Advisor: Pernisa Júnior, Carlos
Referee Member: Castro, Cosette Espíndola de
Referee Member: Pinheiro, Marta de Araújo
Resumo: A dissertação faz uma análise sobre as formas como os indivíduos, em conjunto, vêm se mobilizando para a realização de ideias e projetos, por meio das possibilidades proporcionadas pela Internet. Como exemplo, estuda as atitudes de pessoas que, na Web, promovem financiamentos coletivos que corroboram com os processos de crowdfunding. Analisa as estratégias que as motivam a auxiliarem na realização de projetos variados e a possível formação de fãs com os processos de financiamento coletivo. Considerações sobre os sistemas desse fenômeno virtual brasileiro são feitas no estudo, usando a metodologia “netnografia”, aplicada ao projeto “Jovens jornalistas”, publicado no site de crowdfunding, Catarse, em 2011. A descrição técnica do Catarse e o projeto publicado neste mesmo site, promovido pelo grupo musical “A banda mais bonita da cidade”, são utilizados para compreender o tema. E a metodologia “entrevista em profundidade” é empregada no estudo com o apoio de dez entrevistas, no total, para compreender as motivações que os levaram a participar dos processos de financiamento coletivo no site Catarse.
Abstract: This paper analyses the ways in which individuals as a group have been mobilizing in order to accomplish ideas and projects through the possibilities available on the Internet. As an example, it studies web users’ attitudes to promote collective funding which corroborate the crowdfunding processes. It also analyses the strategies that motivate people help in the achievement of a range of projects and the possible formation of fans of the collective funding processes. Considerations of the systems of this virtual phenomenon in Brazil are made in this study by using a methodology called netnography applied to a project entitled “Jovens Jornalistas”, published on the crowdfunding site, Catarse, in 2011. Catarse’s technical description and the project – launched on the same website – are promoted by the musical group: “A banda mais bonita da cidade” to understand the theme. Yet in-depth interview methodology is used in the study with the support of ten interviews in total to comprehend the motivations that prompted people to participate in the processes of collective funding on Catarse website.
Keywords: Comunicação
Tecnologia
Multidão
Internet
Redes sociais
Crowdfunding
Communication
Technology
Crowd
Internet
Social network
Crowdfunding
CNPq: CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Comunicação Social
Program: Programa de Pós-graduação em Comunicação
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2413
Issue Date: 28-Feb-2013
Appears in Collections:Mestrado em Comunicação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.