Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2395
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
carolinasertapassos.pdf1.5 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Barbosa, Altemir José Gonçalves-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792956Y8pt_BR
dc.contributor.referee1Fleith, Denise de Souza-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784157E0pt_BR
dc.contributor.referee2Silva, Nara Liana Pereira-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4720560D5pt_BR
dc.creatorPassos, Carolina Sertã-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4248931D9pt_BR
dc.date.accessioned2016-09-06T13:57:52Z-
dc.date.available2016-09-05-
dc.date.available2016-09-06T13:57:52Z-
dc.date.issued2013-02-21-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2395-
dc.description.abstractSeveral educational alternatives have been proposed to develop students’ talents. Because of this diversity and the importance of talent development, three studies were performed to analyze the educational strategies adopted in Brazil and other countries to promote them. Two of them used secondary sources - articles published in international journals and proceedings of the events organized by the Brazilian Council for Giftedness - to characterize the scientific production in the area. The third describes programs of talent development adopted in Brazil, but used primary sources. Fifth participants – students, teachers and coordinators – from 17 development programs for students with talents (DPST) were interviewed. A greater variety of talent development strategies were identified in the international context, which are usually investigated with sophisticated research designs. This area is still in consolidation in Brazil. The few research about these strategies used are mainly exploratory and do not cover all the variety adopted by DPSI. The limitations and implications of the studies are considered in the dissertation. Additional studies are recommended.pt_BR
dc.description.resumoDiversas alternativas educacionais têm sido propostas para desenvolver talentos de estudantes. Devido a essa diversidade e à importância do desenvolvimento de talentos, três estudos foram realizados para analisar as estratégias educacionais adotadas no Brasil e em outros países para promovê-los. Dois deles utilizaram fontes secundárias – artigos de revistas internacionais e anais dos eventos realizados pelo Conselho Brasileiro para Superdotação – para caracterizar a produção científica da área. O terceiro descreve os serviços de desenvolvimento de talentos adotados no Brasil, porém, recorreu a fontes primárias. Foram entrevistados 50 participantes – estudantes, educadores e gestores – de 17 serviços de atendimento para indivíduos com talentos (SAIT). Identificou-se uma maior variedade de estratégias de desenvolvimento de talentos no contexto internacional, que são, muitas vezes, investigadas com delineamentos de pesquisa sofisticados. Essa área ainda está em consolidação no Brasil. As poucas pesquisas sobre essas estratégias são principalmente exploratórias e não abrangem toda a variedade adotada pelos SAIT. As limitações e as implicações dos estudos são consideradas na dissertação. Estudos adicionais são recomendados.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICH – Instituto de Ciências Humanaspt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Psicologiapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSuperdotaçãopt_BR
dc.subjectTalentopt_BR
dc.subjectDesenvolvimentopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectGiftednesspt_BR
dc.subjectTalentpt_BR
dc.subjectDevelopmentpt_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIApt_BR
dc.titleDesenvolvimento de talentos: um panorama nacional e internacionalpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Psicologia (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.