Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1833
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
silviadecastrodebarros.pdf3.77 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: O ensino de geometria na formação de professores primários em Minas Gerais entre as décadas de 1890 e 1940
Author: Barros, Silvia de Castro de
First Advisor: Oliveira, Maria Cristina Araújo de
Referee Member: Leme da Silva, Maria Célia
Referee Member: Silva, Amarildo Melchiades da
Resumo: O presente trabalho investiga historicamente o ensino de Geometria na formação de professores primários em Minas Gerais, entre as décadas de 1890 e 1940. Procurou-se responder às questões: Quais conteúdos de Geometria eram ensinados aos futuros professores nas Escolas Normais? Como esse saber foi tratado na formação dos normalistas? A quais finalidades respondia a Geometria presente na formação? Para tanto, a História Cultural foi utilizada como ferramental teórico-metodológico, juntamente com aportes da História da educação matemática. As fontes analisadas foram: legislações para as Escolas Normais; cadernos de alunas da professora mineira Alda Lodi, uma das fundadoras da Escola de Aperfeiçoamento de Belo Horizonte; dois livros que abordam a Geometria e que constavam da biblioteca da referida professora; e exemplares da Revista de Ensino de Minas Gerais. No período abrangido por essa pesquisa fervilhava o movimento da Escola Nova, que convivia ainda com o Método Intuitivo materializado nas Lições de Coisas. A pesquisa evidenciou a presença reduzida da geometria plana e espacial na formação de normalistas, sobretudo quando comparada à Aritmética ou ao Desenho. Observou-se também o afastamento da Geometria da prática docente; sendo uma disciplina mais próxima da cultura do secundário, que da cultura profissional, servindo como aplicação para a Aritmética.
Abstract: This paper historically investigates Geometry teaching of elementary school teachers’ training in Minas Gerais, Brazil, between the decades of 1890 from 1940. It tried to answer some questions: What were the geometry contents taught to those teachers in Normal Schools? How did they deal with this knowledge in elementary school teachers’ training? What were the purposes of geometry at that time? Therefore, it was used cultural history as theoretical and methodological tool, together with resources of the history of mathematics education. The analyzed sources were: Normal Schools legislation; female students’ notebooks from teacher Alda Lodi, one of the founders of Belo Horizonte Teaching Improvement School; two books that mentioned Geometry and were in that teacher’s library; and copies of the Minas Gerais Journal of Education. In the period comprised in this research the Free School Movement boomed, and it also coexisted with the Intuitive Method implemented in Primary Object Lessons. The research showed the poor presence of flat and spatial Geometry in elementary school teachers’ training, especially when compared to Arithmetic or Drawing. We also observed a distance between Geometry and teaching practice, which became a subject of high school culture rather than of professional culture, serving as application for the arithmetic.
Keywords: História da Educação Matemática
Geometria
Escolas Normais
História das Disciplinas
History of Mathematics Education
Geometry
Normal Schools
History of Disciplines
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora
Institution Initials: UFJF
Department: ICE – Instituto de Ciências Exatas
Program: Programa de Pós-graduação em Educação Matemática
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1833
Issue Date: 10-Nov-2015
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Educação Matemática (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.