Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18243
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ellendepaulamoreiraabreu-produtoeducacional.pdfPDF/A2.46 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
ellendepaulamoreiraabreu.pdfPDF/A1.68 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: O uso da matemática de matriz africana em salas de aulas dos anos iniciais da educação básica: o desenvolvimento de práticas antirracistas
Author: Abreu, Ellen de Paula Moreira
First Advisor: Cruz, Willian José da
Referee Member: Forde, Gustavo Henrique de Araújo
Referee Member: Coelho, Flávio de Souza
Resumo: A presente pesquisa apresenta uma proposta que traz reflexões sobre a contribuição da cultura afro-brasileira e africana como formadora da sociedade e o papel do negro como sujeito histórico e produtor de conhecimento, especialmente no contexto da Matemática. Discute-se a importância das Leis 10.639/03 e 11.645/08, que tornam obrigatório o ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Cultura dos povos indígenas no currículo da Educação Básica. A incorporação de ideias matemáticas oriundas de culturas africanas, em particular na Educação Matemática, é considerada relevante para o desenvolvimento de práticas antirracistas. A influência da cultura africana favorece o ensino e a aprendizagem da Matemática, com base na perspectiva da Etnomatemática. A metodologia proposta baseia-se na semiótica de Peirce e utiliza os Experimentos Mentais como metodologia de ensino de certos conceitos matemáticos desenvolvidos em África. Juntamente com a dissertação, apresenta-se um produto educacional com atividades envolvendo conceitos e/ou problemas matemáticos desenvolvidos a partir da cultura africana.
Abstract: This research presents a proposal reflections on the contribution of Afro-Brazilian and African culture as shapers of society and the role of black individuals as historical subjects and producers of knowledge, especially in the context of Mathematics. The importance of Laws 10.639/03 and 11.645/08 is discussed, which make the teaching of Afro-Brazilian History and Culture and Indigenous Peoples' Culture mandatory in the basic education curriculum. The incorporation of mathematical ideas originating from African cultures, particularly in Mathematics Education, is considered relevant for the development of anti-racist practices. The influence of African culture enhances the teaching and learning of Mathematics, based on the perspective of ethnomathematics. The proposed methodology is based on Peirce's semiotics and utilizes Thought Experiments as a teaching methodology for certain concepts mathematics developed in Africa. Along with the dissertation, an educational product is presented with activities involving concepts and/or mathematical problems developed from African culture.
Keywords: Matemática africana
Práticas antirracistas
Educação matemática
Etnomatemática
Experimentos mentais
African mathematics
Anti-racist practices
Mathematics education
Ethnomathematics
Thought experiments
CNPq: CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: ICE – Instituto de Ciências Exatas
Program: Programa de Pós-graduação em Educação Matemática
Access Type: Acesso Aberto
Attribution-ShareAlike 3.0 Brazil
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/br/
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18243
Issue Date: 20-Dec-2024
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Educação Matemática (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons