Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/17106
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
alessandracristinaquirino.pdf1.75 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Mercado aéreo brasileiro: análise de paralelismo de preços das passagens na Ponte Aérea Rio de Janeiro/São Paulo
Author: Quirino, Alessandra Cristina
First Advisor: Vasconcelos, Silvinha Pinto
Co-Advisor: Silva, Marcelo Resende de Mendonça e
Referee Member: Vieira, Marcel de Toledo
Referee Member: Rapini, Márcia Siqueira
Resumo: Esta dissertação apresenta um caso de comportamento em um mercado oligopolista, visando identificar se as escolhas realizadas de preços violam a livre concorrência em um contexto de dificuldade de se confirmar se tais práticas são, de fato ilegais ou não, dada a ambiguidade a elas inerente. Nesse sentido, o trabalho tem como objetivo principal identificar a existência de paralelismo de preços com base no comportamento de um segmento do mercado aéreo brasileiro. Para tanto, foram identificados modelos a fim de compreender a diversidade de possibilidades de fixação de preços, sendo esses propostos por Macleod, Rotemberg e Saloner e Normann. Com base nestes, foi feita a análise empírica dos preços de longo e curto prazo por meio de testes de cointegração e causalidade. A esse respeito, constatou-se existência de relação de equilíbrio de longo prazo entre os preços das tarifas aéreas estudadas, quais sejam: Avianca, GOL e TAM, na rota da Ponte Aérea Rio de Janeiro/São Paulo, entre março de 2008 a dezembro de 2017; bem como a causalidade, indicando a liderança da GOL, de modo que a TAM e a Avianca seriam as seguidoras. Por fim, conclui-se pela possibilidade de indicação de relação de estabilidade de longo prazo e as firmas possivelmente envolvidas em conluio anticompetitivo, além de poder constatar existência de liderança e indicar a mesma.
Abstract: This dissertation presents the context of oligopolistic markets with regard to behavioral practices that are violating free competition, however, due to the conditions of the nature of the market, there are difficulties in confirming whether such practices are, in fact, cartels (anticompetitive practice) or price parallels (oligopolistic interdependence). In this sense, the main objective of the work is to identify the existence of price parallelism based on the behavior of a segment of the Brazilian airline market. To this end, the methodology presented presents models in order to verify the performance of price fixing, which are proposed by Macleod, Rotemberg and Saloner and Normann. In addition to these models, there was a need to apply alternative long- and short-term price-setting monitoring models carried out through cointegration and causality. In this regard, it was verified the existence of a long-term equilibrium relationship between the prices of student air fares, which are Avianca, GOL and TAM, on the Rio de Janeiro/São Paulo Ponte Aérea route, between March 2008 and December 2017; as well as causality, reducing GOL's leadership, so that TAM and Avianca would be followed. Finally, it is concluded that it is possible to indicate a long-term stable relationship and companies possibly involved in anti-competitive collusion, in addition to being able to verify the existence of leadership and indicate it.
Keywords: Mercado aéreo brasileiro
Companhias aéreas
Paralelismo de preços
Conluio
Regulação antitruste
Brazilian air market
Airlines
Price parallelism
Collusion
Antitrust regulation
CNPq: CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Economia
Program: Programa de Pós-graduação em Economia
Access Type: Acesso Aberto
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/17106
Issue Date: 20-Feb-2024
Appears in Collections:Mestrado em Economia Aplicada - CMEA (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons