Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/15690
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mariaeduardaalbanodeassis.pdf635.36 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Trabalho de Conclusão de Curso
Title: Tiktok como pedagogia cultural: influência de criadoras de conteúdo na construção da feminilidade
Author: Assis, Maria Eduarda Albano de
First Advisor: Castro, Roney Polato de
Referee Member: Ferrari, Anderson
Resumo: Este artigo analisa como os/as influenciadores/as digitais têm contribuído para a construção de feminilidades no TikTok, considerando sua influência na vida dos indivíduos que recebem suas mensagens transmitidas. Para isso, foram acompanhados os vídeos postados nos perfis das três influenciadoras mais seguidas do aplicativo, e depois analisadasformas de expressão de feminilidade em seus conteúdos, explícitas e implícitas. O artigo demostra que a rede social é um meio que favorece a pedagogia cultural e pode influenciar a construção dos sujeitos, suas subjetividades, e moldar suas concepções sobre feminilidade
Abstract: This article analyzes how digital influencers have contributed to the construction of femininity on TikTok, considering their influence on the lives of individuals who receive their transmitted messages. For this, videos posted on the profiles of the three most followed influencers in the application were monitored, and then forms of expression of femininity in their contents, explicit and implicit, were analyzed. The article demonstrates that the social network is a means that favors cultural pedagogy and can influence the construction of subjects, their subjectivities, and shape their conceptions of femininity
Keywords: Tiktok
Criador de conteúdo
Influenciador digital
Feminilidade
Pedagogia cultural
Relações de gênero
Digital influencer
Femininity
Cultural pedagogy
Gender relations
CNPq: Educação
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Educação
Access Type: Acesso Aberto
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/15690
Issue Date: 10-Jul-2023
Appears in Collections:Pedagogia presencial - TCC Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons