https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/15690
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
mariaeduardaalbanodeassis.pdf | 635.36 kB | Adobe PDF | View/Open |
Type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Title: | Tiktok como pedagogia cultural: influência de criadoras de conteúdo na construção da feminilidade |
Author: | Assis, Maria Eduarda Albano de |
First Advisor: | Castro, Roney Polato de |
Referee Member: | Ferrari, Anderson |
Resumo: | Este artigo analisa como os/as influenciadores/as digitais têm contribuído para a construção de feminilidades no TikTok, considerando sua influência na vida dos indivíduos que recebem suas mensagens transmitidas. Para isso, foram acompanhados os vídeos postados nos perfis das três influenciadoras mais seguidas do aplicativo, e depois analisadasformas de expressão de feminilidade em seus conteúdos, explícitas e implícitas. O artigo demostra que a rede social é um meio que favorece a pedagogia cultural e pode influenciar a construção dos sujeitos, suas subjetividades, e moldar suas concepções sobre feminilidade |
Abstract: | This article analyzes how digital influencers have contributed to the construction of femininity on TikTok, considering their influence on the lives of individuals who receive their transmitted messages. For this, videos posted on the profiles of the three most followed influencers in the application were monitored, and then forms of expression of femininity in their contents, explicit and implicit, were analyzed. The article demonstrates that the social network is a means that favors cultural pedagogy and can influence the construction of subjects, their subjectivities, and shape their conceptions of femininity |
Keywords: | Tiktok Criador de conteúdo Influenciador digital Feminilidade Pedagogia cultural Relações de gênero Digital influencer Femininity Cultural pedagogy Gender relations |
CNPq: | Educação |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
Institution Initials: | UFJF |
Department: | Faculdade de Educação |
Access Type: | Acesso Aberto |
Creative Commons License: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
URI: | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/15690 |
Issue Date: | 10-Jul-2023 |
Appears in Collections: | Pedagogia presencial - TCC Graduação |
This item is licensed under a Creative Commons License