Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/13507
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
priscilafontesjuste.pdfPDF/A1.19 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
priscilafontesjuste-produtoeducacional.pdfPDF/A1.12 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Educação financeira escolar: a tomada de decisão financeira nas experiências cotidianas
Author: Juste, Priscila Fontes
First Advisor: Silva, Amarildo Melchiades da
Referee Member: Chaves, Rodolfo
Referee Member: Cruz, Willian José da
Resumo: A presente pesquisa tem como objetivo investigar e produzir um conjunto de tarefas, referenciadas teoricamente, que estimule os estudantes a produzirem seus próprios significados sobre questões envolvendo tomada de decisões em experiências cotidianas relacionadas à Educação Financeira. Esta pesquisa se insere numa nova vertente de pesquisa em Educação Matemática denominada Educação Financeira Escolar, cuja finalidade é a inserção do assunto na sala de aula de Matemática. A pesquisa é fundamentada teoricamente pelo Modelo dos Campos Semânticos e pela concepção de Educação Financeira Escolar proposta por Amarildo Melchiades da Silva e Arthur Belford Powell. A produção de um conjunto de tarefas constituiu em um jogo aplicado virtualmente em uma pesquisa de campo para duas alunas do 9° ano do Ensino Fundamental de uma escola da rede particular de Juiz de Fora – Minas Gerais. O conjunto de tarefas produzidas, aplicadas e avaliadas constituirá o produto educacional para uso na sala de aula de Matemática para o processo de ensino dos estudantes do 9º ano do Ensino Fundamental.
Abstract: This research aims to investigate and produce a set of tasks, theoretically referenced, that stimulates students to produce their own meanings on issues involving decision-making in everyday experiences related to Financial Education. This research is part of a new strand of research in Mathematics Education called School Financial Education, whose purpose is the insertion of the subject in the Mathematics classroom. The research is theoretically based on the Semantic Field Model and the concept of School Financial Education proposed by Amarildo Melchiades da Silva and Arthur Belford Powell. The production of a set of tasks constituted a game applied virtually in a field research for two students of the 9th grade of elementary school in a private school in Juiz de Fora - Minas Gerais. The set of tasks produced, applied and evaluated will constitute the educational product for use in the Mathematics classroom for the teaching process of students in the 9th grade of elementary school.
Keywords: Educação matemática
Educação financeira escolar
Tomada de decisão
Sociedade de consumidores
Consumismo
Mathematical education
School financial education
Decision making
Consumer society
Consumerism
CNPq: CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: ICE – Instituto de Ciências Exatas
Program: Programa de Pós-graduação em Educação Matemática
Access Type: Acesso Aberto
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
DOI: https://doi.org/10.34019/ufjf/di/2021/00450
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/13507
Issue Date: 9-Jun-2021
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Educação Matemática (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons