Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/13249
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
giselecristinerodriguesdeoliveira.pdfPDF/A1.08 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Trabalho de Conclusão de Curso
Title: A importância da gestão escolar para otimização dos recursos e a melhoria do Ideb
Other Titles: The importance of school management for optimizing resources and improving Ideb
Author: Oliveira, Gisele Cristine Rodrigues de
First Advisor: Borges, Eliane Medeiros
Referee Member: Quiossa, Amanda Sangy
Referee Member: Santos, Mayanna Auxiliadora Martins
Resumo: O presente estudo visa a identificar os fatores intra e extraescolares que levaram a Escola Municipal Celso Alves Mourão a atingir números no Ideb que superaram a média no Município de Porto Nacional e no Brasil. Para tanto, foi feita uma busca por uma escola gerida pelo mesmo município e que tivesse índices similares extraescolares com relação aos discentes (socioculturais e econômicos), comparando-as em termos de estrutura escolar e recursos disponíveis, com o fim de identificar se a gestão da escola foi o fator diferencial na qualidade do índice atingido. Foram pesquisadas informações em dados publicizados (IBGE, INEP, IDEB, Prova Brasil) visando ao levantamento dos dados comparativos para que se pudesse analisar se o Efeito Escola foi preponderante para o atingimento desse índice diferencial. Dividiu-se o artigo em cinco seções: introdução, conceito de fatores contextuais, a interferência do efeito escola nos resultados do IDEB, análise de dados de desempenho dos alunos e considerações finais.
Abstract: The present study aims to identify internal and external school factors that led the Celso Alves Mourão Municipal School to get a score in Ideb that transcended the average in Porto Nacional city and in Brazil. For this purpose, a search was made for a school managed by the same city and which had similar external school score related to students (socio-cultural and economic), comparing them in terms of school structure, available resources seeking to identify whether school management was the differential factor in the quality of the rate reached. Information was researched in publicized data (IBGE, INEP, IDEB, Prova Brasil) in order to collect comparative data so that it could be analyzed whether the School Effect was preponderant for reaching this differential index. The article was divided into five sections: introduction, concept of contextual factors, the interference of the school effect in IDEB results, analysis of student performance data and final considerations.
Keywords: Gestão escolar
Fatores intraescolares
Fatores extraescolares
Ideb
School management
Internal school factors
External school factors
Ideb
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Educação
Access Type: Acesso Aberto
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/13249
Issue Date: 24-Mar-2021
Appears in Collections:Especialização em Estatística e Avaliação Educacional



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons