Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1235
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
andreluizdospassos.pdf1.1 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Reforço escolar - um instrumento para a qualidade da educação do Rio de Janeiro
Author: Passos, André Luiz dos
First Advisor: Barroso, Terezinha
Referee Member: Schaper, Núbia
Referee Member: Defilippo, Juliana Gervason
Resumo: Esta pesquisa descreve o Projeto Reforço Escolar, criado pela Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro em junho de 2012 e implementado em algumas escolas da rede. Inicia-se pela apresentação do cenário em que se encontrava a educação fluminense, sua estrutura e seu funcionamento, faz menção a políticas implementadas pelo atual Secretário de Educação com vistas à melhoria da qualidade de ensino do estado. Dentre as políticas adotadas elegeu-se para a presente pesquisa, o Projeto Reforço Escolar que tem por objetivo a diminuição dos índices de reprovação em Matemática e Língua Portuguesa no Ensino Médio, além de auxiliar na elevação dos resultados nas avaliações em larga escala como SAERJ, SAERJINHO, SAEB e Prova Brasil. O foco dessa pesquisa são as escolas da Diretoria Regional Metropolitana III. Autores como Luckesi (2000;2012), Sant’anna (2011), Werneck (2000;2011;2012;2013), Ferreira (2006) e Freire (2006) sustentam teoricamente as reflexões sobre Formação Continuada de Professores, Avaliação da Aprendizagem e Direito de Aprender, conceitos relevantes para a presente pesquisa. Como instrumento da pesquisa foram utilizados: questionário aos docentes envolvidos no Projeto, entrevista com o órgão responsável pelo Reforço e observações de campo do próprio pesquisador. A análise dos resultados permitiu-nos traçar um diagnóstico para a elaboração de um Plano de Ação Educacional (PAE), que propõe estratégias de divulgação do Projeto e reforça as ideias da Formação Continuada, sugerindo algumas estratégias de aprimoramento e levantando questões a respeito da estrutura das escolas envolvidas no processo.
Abstract: The present research describe the Academic Reinforcement Project, created by the State Secretariat of Education of Rio de Janeiro in June of 2012 and implemented in a few schools of the state network. We begin by presenting the scenario in which the education in the state was found, its structure and functioning, and we also mention the policies implemented by the current Secretary of Education aiming to improve the quality of education in the state. Among the adopted policies we selected the Academic Reinforcement Project, which has as its goal to decreased the failure levels in Mathematics and Portuguese Language, besides contributing to elevate the results in high stakes tests such as SAERJ, SAERJINHO, SAEB and Prova Brasil. The focus of the research are the schools of the Regional Metropolitan III, Authors such as Luckesi (2000; 2012), Sant’anna (2011), Werneck (2000;2011;2012 2013), Ferreira (2006) and Freire (2006) provide theoretical support to the discussion of Continued Formation among Teachers, Learning Assessment and the Right to Learn, relevant concepts to the present research. As research instruments we utilized: a survey among teachers involved in the project, interview with the sector responsible for the Reinforcement and observations from the field made by the researcher. The analysis of the results made it possible to establish a diagnose in order to elaborate an Educational Action Plan (PAE, in Portuguese), which proposes strategies to divulge the Project and reinforces the ideas regarding Continued Formation, suggesting a few strategies of improvement and raising questions in regards to the structure of the schools involved in the process.
Keywords: Reforço escolar
Avaliação
Formação continuada
Academic reinforcement
Assessment
Continued formation
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Educação
Program: Mestrado em Gestão e Avaliação em Educação Pública
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1235
Issue Date: 16-Aug-2013
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.