Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/11871
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
arletesilvapereira.pdfPDF/A4.88 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Inconsistências na gestão de vida escolar nas escolas do município de Gouveia em Minas Gerais: um grande desafio para o serviço de inspeção escolar
Author: Pereira, Arlete Silva
First Advisor: Alexandrino, Daniela Fantoni de Lima
Referee Member: Neubert, Luiz Flávio
Referee Member: Domingues Júnior, Paulo Lourenço
Resumo: A presente dissertação foi desenvolvida no âmbito do Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação (PPGP) do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (CAEd/UFJF). O caso de gestão estudado discute os problemas recorrentes na gestão de vida escolar dos alunos das escolas estaduais e municipais de Gouveia, que influenciam no grande número de processos de regularização de vida escolar da SRE/Diamantina. A questão norteadora da pesquisa traz a seguinte indagação: quais são as inconsistências na gestão de vida escolar dos alunos das escolas estaduais e municipais de Gouveia que podem ser evitadas pelas instâncias responsáveis? Os objetivos definidos para este estudo foram: identificar e descrever quais são os problemas recorrentes na gestão de vida escolar dos alunos nas escolas do município de Gouveia; analisar pela perspectiva dos ATBs/Auxiliares Administrativas, dos Secretários e dos Inspetores Escolares, as dificuldades enfrentadas no gerenciamento da documentação dos alunos; propor ações para as escolas do município de Gouveia, visando minimizar os casos de regularização de vida escolar na SRE/Diamantina. Para tal, utilizou-se como metodologia a pesquisa qualitativa e como instrumentos questionários e entrevista semiestruturada.
Abstract: This dissertation was developed within the scope of the Professional Master's in Education Management and Evaluation (PPGP) from the Center of Public Policies and Education Evaluation at the Federal University of Juiz de Fora (CAEd / UFJF). The management case studied discusses the persistent problems in the school life of students from state and municipal schools in Gouveia. They influence a large number of processes for regularizing school life in the Regional Secretary of Education in Diamantina. The guiding question of the research raises the following question: what are the inconsistencies in the school life management of students from state and municipal schools in Gouveia that can be avoided by the responsible authorities? The objectives defined for this study were: to identify and describe what are the persistent problems in the management of school life of students in schools in Gouveia municipality; analyze from the perspective of Basic Education Technical Assistants/ Administrative Assistants, Secretaries and School Inspectors, the difficulties faced in managing students' documentation; to propose actions for schools in the Gouveia municipality aiming to minimize the cases of regularization of school life in Regional Secretary of Education in Diamantina. For this, qualitative research was used as methodology and questionnaire and semi-structured interview were used as tools.
Keywords: Regularização de vida escolar
Gestão de arquivo
Gestão de documentos
Gestão da informação
Regularization of school life
Files management
Information management
Document management
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Educação
Program: Mestrado em Gestão e Avaliação em Educação Pública
Access Type: Acesso Aberto
Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/11871
Issue Date: 14-Aug-2020
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons