Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1160
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lucianaaparecidaborgeslosano.pdf2.86 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Design de tarefas de educação financeira para o 6º ano do ensino fundamental
Author: Losano, Luciana Aparecida Borges
First Advisor: Silva, Amarildo Melchiades da
Referee Member: Rodrigues, Chang Kuo
Referee Member: Oliveira, Rosana de
Resumo: O presente trabalho tem como objetivo elaborar tarefas de Educação Financeira para o 6º ano do Ensino Fundamental e analisá-las conforme o Modelo dos Campos Semânticos. O produto educacional será constituído destas tarefas, para aplicação em salas de aula de matemática do 6º ano do Ensino Fundamental, que é parte de uma proposta de inserção da Educação Financeira como tema transversal no currículo de Matemática da Educação Básica. O conjunto de tarefas foi aplicado a duas duplas de alunos de 6º ano e posteriormente, em uma sala de aula de Matemática, também de 6º ano. Foram feitas as análises das produções de significados dos sujeitos de pesquisa. A investigação se caracteriza por uma abordagem qualitativa e toma como base teórica o Modelo dos Campos Semânticos.
Abstract: This work aims to develop tasks for Financial Education for the 6th year of elementary school and analyze them as Model of Semantic Fields. The educational product will consist of the following tasks, for use in classrooms math 6th grade of elementary school, which is part of a proposal to the Financial Education as a cross-cutting theme in the mathematics curriculum of basic education. The task set was applied for two pairs of students in 6th grade and later, in a classroom of Mathematics, also from 6th grade. Analyzes Productions meanings of the subjects were made. The research is characterized by a qualitative approach and taking the model as a theoretical basis of Semantic Fields.
Keywords: Educação Matemática
Educação Financeira
Produção de Significados
Ensino e aprendizagem
Ensino Fundamental
Mathematics Education
Financial Education
Production of Meanings
Teaching and learning
Elementary Education
CNPq: CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora
Institution Initials: UFJF
Department: ICE – Instituto de Ciências Exatas
Program: Programa de Pós-graduação em Educação Matemática
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1160
Issue Date: 24-Oct-2013
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Educação Matemática (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.