Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1155
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
leandrodejesusdueli.pdf9.29 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Geometria esférica: propostas de sequências didáticas interdisciplinares
Author: Dueli, Leandro de Jesus
First Advisor: Rosa, Valéria Mattos da
Referee Member: Mazorche, Sandro Rodrigues
Referee Member: Moura, Allan de Oliveira
Resumo: Este trabalho apresenta uma sequência de atividades interdisciplinares entre Matemá- tica e Geogra a com o objetivo de contribuir para o processo de ensino e aprendizagem da Geometria Esférica facilitando a apropriação de seus conceitos elementares por alunos do 1o ano do Ensino Médio. Paralelo a isto, objetiva rever conceitos da Geometria Euclidiana e fazer comparações entre as Geometrias Euclidiana e Esférica, mostrando que ambas são consistentes. Estas atividades foram adaptações das apresentadas por PATAKI (2003), PRESTES (2006) e ANDRADE (2011) e encontram respaldo nos PCN's ao trabalhar com resolução de problemas. É feito um recorte histórico das Geometrias não Euclidianas (Hiperbólica e Esférica) partindo de tentativas de demonstração do Postulado V de Euclides até as formalizações destas geometrias por Lobachevski, Bolyai e Gauss (Geometria Hiperbólica) e Riemann (Geometria Esférica) no século XIX. São abordados conceitos elementares da Geometria Esférica e de Cartogra a que são utilizados na sequência de atividades. As atividades desenvolvidas mostraram que é possível o professor introduzir no seu plano de aula as noções básicas de Geometria Esférica articulando teoria e prática e trabalhando interdisciplinarmente e com contextualização.
Abstract: This paper presents a sequence of interdisciplinary activities between Mathematics and Geography in order to contribute to the teaching and learning of Spherical Geometry facilitating the appropriation of their elementary concepts for students in the 1st year of high school. Parallel to this, wants review concepts of Euclidean Geometry and make comparisons between Euclidean and Spherical Geometry, showing that both are consistent. These activities were adapted from those given by PATAKI (2003), PRESTES (2006) and ANDRADE (2011) and nd support in the PCN's to work with problem solving. A historical survey was made about non-Euclidean geometries (Hyperbolic and Spherical) starting attempts demonstration of Euclid's fth postulate until the formalization of these geometries by Lobachevski, Bolyai and Gauss (Hyperbolic Geometry) and Riemann (Spherical Geometry) in the nineteenth century. Are broached basic concepts of Spherical Geometry and Cartography that are used in the sequence of activities. The activities shown that the teacher can introduce in your class plan the basic notions of Spherical Geometry linking theory and practice and working interdisciplinarily and with contextualization.
Keywords: Matemática
Geometria não Euclidiana
Interdisciplinaridade
Ensino
Mathematics
Geometry No Euclidean
Interdisciplinary
Teaching
CNPq: CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora
Institution Initials: UFJF
Department: ICE – Instituto de Ciências Exatas
Program: Mestrado Profissional em Matemática (PROFMAT)
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1155
Issue Date: 13-Mar-2013
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.