Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/11081
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
analuisalealbarroso.pdf687.59 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Passos, Aline Araújo-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1005013732797485pt_BR
dc.contributor.referee1Salles, Raquel Bellini de Oliveira-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1108682555884502pt_BR
dc.contributor.referee2Mendes, Rodrigo Geraldo-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.creatorBarroso, Ana Luísa Leal-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7357859668624875pt_BR
dc.date.accessioned2019-10-10T20:12:59Z-
dc.date.available2019-10-01-
dc.date.available2019-10-10T20:12:59Z-
dc.date.issued2019-06-27-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/11081-
dc.description.abstractThis article aims to analyze the international and brazilian laws under the perspective of the social model of disability and human rights, especially the right to education. The specific situation of the deaf community will be addressed by taking in into account their linguistic peculiarity and the identity construction process of the deaf subject, as well as approaching the historical evolution of federal and municipal legislative provisions. Finally, it is hoped to demonstrate that the deaf community’s right to a bilingual education, which has been widely regulated, is also a cultural matter and hasn’t been effectuated through the public policies that the law suggests. Moreover, it is intended to present some contribution to the social movement of the deaf in Juiz de Fora by giving some argumentative substrate to its claiming for rights in the local court and municipal government, aside from the Inter-American Court of Human Rights.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho tem por escopo analisar a legislação internacional e brasileira sob a perspectiva do modelo social de deficiência e dos direitos humanos, e em particular o direito à educação. Será analisado o caso específico das pessoas com surdez, levando-se em conta sua peculiaridade linguística e processos como o da construção da identidade pelo sujeito surdo, relacionando-o à evolução da legislação no Brasil e no Município de Juiz de Fora. Espera-se, ao fim, demonstrar que o direito à educação bilíngue da minoria surda, já amplamente positivado, é também uma questão cultural e não vem sendo efetivado através das posturas e políticas públicas previstas na legislação, para contribuir com a luta do movimento social dos surdos em Juiz de Fora, viabilizando demandas administrativas e judiciais frente à prefeitura de Juiz de Fora e a Corte Interamericana de Direitos Humanos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Direitopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectDireito à educaçãopt_BR
dc.subjectPessoas com deficiênciapt_BR
dc.subjectDireitos humanospt_BR
dc.subjectInclusãopt_BR
dc.subjectSurdezpt_BR
dc.subjectEducação bilíngue para surdospt_BR
dc.subjectRight to educationpt_BR
dc.subjectPersons with disabilitiespt_BR
dc.subjectHuman rightspt_BR
dc.subjectInclusionpt_BR
dc.subjectDeafnesspt_BR
dc.subjectBilingual education for the deafpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITOpt_BR
dc.titleDireito à educação e inclusão das pessoas com surdezpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Faculdade de Direito - TCC Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons