Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/10512
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rubiaaparecidaricardinasiqueira.pdf216.61 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Trabalho de Conclusão de Curso
Title: Desafios da arte no ensino médio
Other Titles: Challenges of art in high school
Author: Siqueira, Rubia Aparecida Ricardina
First Advisor: Coutinho, Andréa Senra
Resumo: O ensino de arte no Ensino Médio nas escolas tem inquietado professores/as, que reportam dificuldades na conquista do trabalho pedagógico. Por isso, conhecer e caracterizar as dificuldades enunciadas por docente de arte, que atuam em escolas do Ensino Médio, na efetivação do processo ensino/aprendizagem, é o objetivo que desencadeou a realização desta pesquisa. Os docentes reconhecem a importância da disciplina de arte para a formação do educando, possibilitando-lhe a apropriação de sua herança cultural; a ampliação de seu desenvolvimento psicomotor e afetivo; a formação para a cidadania e a extensão da criatividade. Porém problematizam a complexidade de ensinar arte nas escolas, principalmente em decorrência da ausência ou escassez de recursos materiais; da indisciplina; insuficiência da carga horária; falta de oportunidade para ampliar a formação profissional; a desvalorização da área e a superação do desafio de se ensinar artes, atualmente, no ensino médio.
Abstract: The teaching of art in high school in schools has worried teachers, who report difficulties in the achievement of pedagogical work. Therefore, to know and characterize the difficulties articulated by art teachers, who work in secondary schools, in the effectiveness of the teaching / learning process, is the objective that triggered this research. Teachers recognize the importance of the discipline of art for the education of the student, enabling them to appropriate their cultural heritage; the expansion of their psychomotor and affective development; training for citizenship and the extension of creativity. However, they problematize the complexity of teaching art in schools, mainly due to the absence or scarcity of material resources; of indiscipline; insufficient working hours; lack of opportunity to expand vocational training; the devaluation of the area and the overcoming of the challenge of teaching arts, currently, in high school.
Keywords: Arte educação
Ensino médio
realidade do ambiente escolar
Art education
High school
Reality of the school environment
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Educação
Access Type: Acesso Aberto
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/10512
Issue Date: 30-May-2019
Appears in Collections:Especialização Ensino de Artes Visuais



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons