Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/10512
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rubiaaparecidaricardinasiqueira.pdf216.61 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Coutinho, Andréa Senra-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5380478917286011pt_BR
dc.creatorSiqueira, Rubia Aparecida Ricardina-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2019-08-21T17:10:18Z-
dc.date.available2019-08-20-
dc.date.available2019-08-21T17:10:18Z-
dc.date.issued2019-05-30-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/10512-
dc.description.abstractThe teaching of art in high school in schools has worried teachers, who report difficulties in the achievement of pedagogical work. Therefore, to know and characterize the difficulties articulated by art teachers, who work in secondary schools, in the effectiveness of the teaching / learning process, is the objective that triggered this research. Teachers recognize the importance of the discipline of art for the education of the student, enabling them to appropriate their cultural heritage; the expansion of their psychomotor and affective development; training for citizenship and the extension of creativity. However, they problematize the complexity of teaching art in schools, mainly due to the absence or scarcity of material resources; of indiscipline; insufficient working hours; lack of opportunity to expand vocational training; the devaluation of the area and the overcoming of the challenge of teaching arts, currently, in high school.pt_BR
dc.description.resumoO ensino de arte no Ensino Médio nas escolas tem inquietado professores/as, que reportam dificuldades na conquista do trabalho pedagógico. Por isso, conhecer e caracterizar as dificuldades enunciadas por docente de arte, que atuam em escolas do Ensino Médio, na efetivação do processo ensino/aprendizagem, é o objetivo que desencadeou a realização desta pesquisa. Os docentes reconhecem a importância da disciplina de arte para a formação do educando, possibilitando-lhe a apropriação de sua herança cultural; a ampliação de seu desenvolvimento psicomotor e afetivo; a formação para a cidadania e a extensão da criatividade. Porém problematizam a complexidade de ensinar arte nas escolas, principalmente em decorrência da ausência ou escassez de recursos materiais; da indisciplina; insuficiência da carga horária; falta de oportunidade para ampliar a formação profissional; a desvalorização da área e a superação do desafio de se ensinar artes, atualmente, no ensino médio.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectArte educaçãopt_BR
dc.subjectEnsino médiopt_BR
dc.subjectrealidade do ambiente escolarpt_BR
dc.subjectArt educationpt_BR
dc.subjectHigh schoolpt_BR
dc.subjectReality of the school environmentpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESpt_BR
dc.titleDesafios da arte no ensino médiopt_BR
dc.title.alternativeChallenges of art in high schoolpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Especialização Ensino de Artes Visuais



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons