Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/10351
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
jefersonmartinsdasilvagoncalves.pdf1.39 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Trabalho de Conclusão de Curso
Title: A estética Juche: fragmentos de um realismo socialista no cinema norte-coreano de Shin Sang-ok
Author: Gonçalves, Jeferson Martins da Silva
First Advisor: Lopes, Erika Savernini
Referee Member: Pimenta, Francisco José Paoliello
Referee Member: Silveira Junior, Potiguara Mendes da
Resumo: A partir dos apontamentos de Ferro (1975) sobre História e Cinema e das conclusões acerca de Cinema e Política realizados por Furhammar e Isaksson (1976) e Hennebelle (1978), verificamos que o filme é mais que um objeto de mero entretenimento. Assim, baseado nas ideias de discurso cinematográfico cunhadas por Xavier (2008), pretendemos estudar a Estética Juche, teoria elaborada por Kim Jong-il para a Coreia do Norte, que limita a arte a uma forma de educar e conscientizar o proletariado. Para tanto, elaboramos uma análise de Pulgasari (1985), produção realizada quando o diretor sul coreano Shin Sang-ok foi raptado pelo norte como forma de alavancar a indústria do país. O longa, que se passa na Coreia Feudal e tem como foco um monstro gigante que se alimenta de ferro, pretende recriar a sociedade aos olhos do socialismo. Em nossa investigação, constatamos que uma série de recursos propriamente cinematográficos foram usados para alcançar tal objetivo.
Abstract: Based on Ferro (1975) and his conclusions on History and Cinema and from the observations on Cinema and Politics by Furhammar and Isaksson (1976) and Hennebelle (1978), we find that the film is more than an object of mere entertainment. Thus, based on the ideas of cinematographic discourse coined by Xavier (2008), we intend to study Juche Aesthetics, Kim Jong-il's theory for North Korea, which limits art to a way of educating and raising the consciousness of the proletariat. To do so, we elaborated an analysis of Pulgasari (1985), a production made when the South Korean director Shin Sang-ok was kidnapped by the North as a way to leverage the country's industry. The movie, which takes place in Feudal Korea and focuses on a giant monster that feeds on iron, aims to recreate society in the eyes of socialism. In our investigation, we found that a number of cinematographic resources were used to achieve this goal.
Keywords: Política
História
Discurso cinematográfico
Cinema norte coreano
Estética Juche
Shin Sang-ok
Politics
History
Cinematographic discourse
North korean cinema
Juche aesthetics
Shin Sang-ok
CNPq: CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Comunicação Social
Access Type: Acesso Aberto
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/10351
Issue Date: 10-Dec-2018
Appears in Collections:Jornalismo - TCC Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons