Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/955
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
anabeatrizalipazschmidtdeandrade.pdf5.39 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Micarello, Hilda Aparecida Linhares da Silva-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706146Z2pt_BR
dc.contributor.referee1Magaldi, Carolina Alves-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4730573J0pt_BR
dc.creatorAndrade , Ana Beatriz Alipaz Schmidt de-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.brpt_BR
dc.date.accessioned2016-04-24T01:52:37Z-
dc.date.available2016-03-04-
dc.date.available2016-04-24T01:52:37Z-
dc.date.issued2013-10-25-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/955-
dc.description.abstractThe aim of this essay is to analyse the Learning Laboratory Project developed in a school from the local state teaching network in Juiz de Fora and point out the actions that can optimize its operation. The Learning Laboratory works with students with some failure history or that were not able to learn to read and write at proper age. Half-structured interviews were used for this analysis, with actors involved with laboratory, documental research, participating observation and the project attendance. The essay reflects about the teaching-learning process in the laboratory, identifies its benefits and the points that need to be strengthened, aiming at implementing an appropriate model which may put forward children`s school performance and reducing education differences. It points out the weaknesses, shows challenges and suggests new pedagogical practices. At last it presents the Educational Action Plan (EAP) as a school planning exercise.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo desta dissertação é analisar o Projeto Laboratório de Aprendizagem desenvolvido em uma escola da rede municipal de ensino de Juiz de Fora e apontar ações do gestor que possam otimizar seu funcionamento. O Laboratório de Aprendizagem (LA) atende crianças com histórico de reprovação ou que não conseguiram ser alfabetizadas na idade correta. Para esta análise foram realizadas entrevistas semiestruturadas com atores envolvidos com o laboratório, pesquisa documental, observação participante e acompanhamento do programa. A dissertação reflete sobre o processo de ensino aprendizagem no laboratório, identifica seus benefícios e pontos a serem fortalecidos, na intenção de implementar um modelo apropriado que promova o desempenho escolar das crianças, reduzindo desigualdades educacionais. Aponta falhas, expõe desafios e sugere novas práticas pedagógicas. Apresenta, por fim, o Plano de Ação Educacional (PAE), como um exercício de planejamento escolar.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectDesigualdades educacionaispt_BR
dc.subjectMetodologiapt_BR
dc.subjectLaboratório de Aprendizagem (LA)pt_BR
dc.subjectLearningpt_BR
dc.subjectEducation differencespt_BR
dc.subjectMethodologypt_BR
dc.subjectLearning Laboratorypt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleLaboratório de aprendizagem: a redução de desigualdades educacionais e o papel do gestorpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.