https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/955
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
anabeatrizalipazschmidtdeandrade.pdf | 5.39 MB | Adobe PDF | View/Open |
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Micarello, Hilda Aparecida Linhares da Silva | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706146Z2 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Magaldi, Carolina Alves | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4730573J0 | pt_BR |
dc.creator | Andrade , Ana Beatriz Alipaz Schmidt de | - |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2016-04-24T01:52:37Z | - |
dc.date.available | 2016-03-04 | - |
dc.date.available | 2016-04-24T01:52:37Z | - |
dc.date.issued | 2013-10-25 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/955 | - |
dc.description.abstract | The aim of this essay is to analyse the Learning Laboratory Project developed in a school from the local state teaching network in Juiz de Fora and point out the actions that can optimize its operation. The Learning Laboratory works with students with some failure history or that were not able to learn to read and write at proper age. Half-structured interviews were used for this analysis, with actors involved with laboratory, documental research, participating observation and the project attendance. The essay reflects about the teaching-learning process in the laboratory, identifies its benefits and the points that need to be strengthened, aiming at implementing an appropriate model which may put forward children`s school performance and reducing education differences. It points out the weaknesses, shows challenges and suggests new pedagogical practices. At last it presents the Educational Action Plan (EAP) as a school planning exercise. | pt_BR |
dc.description.resumo | O objetivo desta dissertação é analisar o Projeto Laboratório de Aprendizagem desenvolvido em uma escola da rede municipal de ensino de Juiz de Fora e apontar ações do gestor que possam otimizar seu funcionamento. O Laboratório de Aprendizagem (LA) atende crianças com histórico de reprovação ou que não conseguiram ser alfabetizadas na idade correta. Para esta análise foram realizadas entrevistas semiestruturadas com atores envolvidos com o laboratório, pesquisa documental, observação participante e acompanhamento do programa. A dissertação reflete sobre o processo de ensino aprendizagem no laboratório, identifica seus benefícios e pontos a serem fortalecidos, na intenção de implementar um modelo apropriado que promova o desempenho escolar das crianças, reduzindo desigualdades educacionais. Aponta falhas, expõe desafios e sugere novas práticas pedagógicas. Apresenta, por fim, o Plano de Ação Educacional (PAE), como um exercício de planejamento escolar. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Juiz de Fora | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Faculdade de Educação | pt_BR |
dc.publisher.program | Mestrado em Gestão e Avaliação em Educação Pública | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFJF | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Aprendizagem | pt_BR |
dc.subject | Desigualdades educacionais | pt_BR |
dc.subject | Metodologia | pt_BR |
dc.subject | Laboratório de Aprendizagem (LA) | pt_BR |
dc.subject | Learning | pt_BR |
dc.subject | Education differences | pt_BR |
dc.subject | Methodology | pt_BR |
dc.subject | Learning Laboratory | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | pt_BR |
dc.title | Laboratório de aprendizagem: a redução de desigualdades educacionais e o papel do gestor | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
Appears in Collections: | Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações) |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.