Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/946
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lineiamoreiramaciel.pdf1.24 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Oliveira, Lina Kátia Mesquita de-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708794A7pt_BR
dc.contributor.referee1Bonamino, Alícia Maria Catalano de-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786688Z4pt_BR
dc.contributor.referee2David, Marcus-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721788A7pt_BR
dc.creatorMaciel, Linéia Moreira-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4209034H5pt_BR
dc.date.accessioned2016-04-24T01:49:05Z-
dc.date.available2016-03-03-
dc.date.available2016-04-24T01:49:05Z-
dc.date.issued2013-12-16-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/946-
dc.description.abstractThis work aims to investigate the impact of the SPAECE (Sistema Permanente de Avaliação da Educação Básica do Ceará – “Permanent System of Evaluation of Basic Education of Ceará”) – at public education of Quixadá, state of Ceará, Brazil, with a focus on the GEB (Gerência da Educação Básica, “Management of Basic Education”), an educational sector of the SME (Secretaria Municipal da Educação – Municipal Department of Education) of the mentioned town. Throughout the chapters, data and analysis are presented on the design, research and use of the SPAECE by the GEB, collected through semi-structured questionnaires and documentary records, discussed in the light of the theoretical framework on external evaluation. The research reveals, among other things, the need for a more qualified control of the data set of the SPAECE by the GEB and a greater alignment of its actions to the results of the test and a more incisive geared to the classes of 9th year. These results delineate the proposition of a set of actions that can facilitate, through the SPAECE, the consolidation of evaluative culture in order to improve the quality of education in the town, in all the years of elementary school.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação tem como objetivo investigar a repercussão do Sistema Permanente de Avaliação da Educação Básica do Ceará (SPAECE) na rede pública municipal de ensino de Quixadá – Ceará, com foco na Gerência da Educação Básica (GEB), setor pedagógico da Secretaria Municipal da Educação (SME) do referido município. Ao longo dos capítulos, são apresentados dados e análises acerca da concepção, estudo e uso do SPAECE por essa Gerência, coletados através de questionários semiestruturados e registros documentais, abordados à luz de referencial teórico sobre avaliação externa. A pesquisa revela, dentre outros aspectos, a necessidade de apropriação mais qualificada do conjunto de dados do SPAECE por parte da GEB, bem como maior alinhamento de suas ações aos resultados da prova e ainda uma atuação mais incisiva voltada às turmas de 9º ano. Esses resultados balizam a proposição de um conjunto de ações que podem viabilizar, por meio do SPAECE, a consolidação da cultura avaliativa em prol da melhoria da qualidade do ensino da rede municipal, em todos os anos do Ensino Fundamental.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAvaliação externapt_BR
dc.subjectSPAECEpt_BR
dc.subjectUso dos resultadospt_BR
dc.subjectQuixadápt_BR
dc.subjectExternal evaluationpt_BR
dc.subjectSPAECEpt_BR
dc.subjectUse of resultspt_BR
dc.subjectQuixadápt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleO uso do SPAECE pela Secretaria Municipal da Educação de Quixadá: desafios e possibilidadespt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.