Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/928
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
afonsocelsocarvalhorodrigues.pdf5.31 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Tese
Title: E pluribus unum: Ricardo Aleixo, poeta interartes
Author: Rodrigues, Afonso Celso Carvalho
First Advisor: Rocha, Enilce Albergaria
Referee Member: Sequeira, Rosane Preciosa
Referee Member: Inácio, Emerson da Cruz
Referee Member: Monteiro, André
Referee Member: Oliveira, Maria de Lourdes Abreu de
Resumo: Objetiva-se desenvolver um estudo sobre a inter-relação da literatura com as artes visuais, processo que se tornou prática entre poetas e artistas plásticos desde o século XIX e que na atualidade se consolidou como discurso interdisciplinar. Para tal, foi realizado um estudo de caso da obra do poeta Ricardo Aleixo, cuja obra poética possui interfaces com a visualidade que se refletem no seu amplo discurso literário. Desta forma, foi feita uma abordagem de sua obra através de análise que abrange desde sua concepção como autor que possui um depoimento autobiográfico baseado na suas referências culturais e em sua afrodescendência, até uma abordagem dos aspectos visuais de sua poesia, que abrange o livro como um objeto de arte, a poesia concreta como prática visual, do uso da virtualidade como ferramenta poética, da fotografia como parceira no seu processo de escrita, da absorção do texto literário refletido nas suas performances, suas práticas poéticas multimidiáticas e sua atuação como artista plástico em cuja obra o texto é usado também como recurso visual. Nossa intenção é demonstrar que todo o arsenal discursivo que o poeta utiliza na construção de sua obra está a serviço de sua poiética, de um processo de fruição sensível que não vê fronteiras entre as técnicas literárias ou visuais, mas as utiliza como um diálogo, proporcionando um território de prática interartes.
Abstract: Our objective is to develop a study about the interrelationship between literature and visual arts, a process that poets and artists have practised since the nineteenth century and today it has been established as an interdisciplinary discourse. For this, we conducted a case study of the work of the poet Ricardo Aleixo, whose poetry contains interfaces with the visuality which are reflected in his broad literary discourse. Therefore, not only did we analyze his work as an author who has an autobiographical testimony based on his cultural references and his African descent, but we also approached the visual aspects of his poetry, which sees the book as an object of art, concrete poetry as visual practice, covering the use of virtuality as a poetic tool, the role of photography in his writing process, the absorption of the literary text reflected in his performances, his multimedia poetic practice and his performance as a plastic artist in whose work the text is also used as a visual appeal. Our intention is to demonstrate that his poietic benefits from all the discursive arsenal which the poet uses in the construction of his work, a process that, in its sensitive fruition, does not see boundaries between literary and visual techniques, but uses them as a dialogue, providing an area of interart practice.
Keywords: Literatura
Poesia
Artes visuais
Performance
Interdisciplinaridade
Literature
Poetry
Visual arts
Performance
Interdisciplinarity
CNPq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Letras
Program: Programa de Pós-graduação em Letras: Estudos Literários
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/928
Issue Date: 19-Mar-2013
Appears in Collections:Doutorado em Letras - Estudos Literários (Teses)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.