https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8446
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A diversidade em sala de aula e a relação professor-aluno.pdf | 333.73 kB | Adobe PDF | View/Open |
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Barbosa, Altemir José Gonçalves | - |
dc.creator | Campos, Renata Araújo | - |
dc.creator | Valentim, Tássia Azevedo | - |
dc.date.accessioned | 2019-01-15T13:53:37Z | - |
dc.date.available | 2019-01-11 | - |
dc.date.available | 2019-01-15T13:53:37Z | - |
dc.date.issued | 2011 | - |
dc.citation.volume | 28 | pt_BR |
dc.citation.issue | 4 | pt_BR |
dc.citation.spage | 453 | pt_BR |
dc.citation.epage | 461 | pt_BR |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2011000400006 | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8446 | - |
dc.description.abstract | This study aimed to identify teachers' perceptions of the teacher-student relationship, based on the application of an abridged, translated version of the Student-Teacher Relationship Scale, linking their factors to the characteristics of students in respect of the following variables: special educational needs, gender, color / race, grade and age range. Regents teachers (n=21) from six public schools in the city of Juiz de Fora (Brazil) evaluated the relationship they have with all students in their classes, amounting to a total of 495 scales related to students in the 21 rooms targeted, in the first to fifth years of elementary school. It was found that the teacher-student relationship is more confrontational and less positive when it comes to male students and those with special educational needs. There is a more positive relationship with students in the early years of school, which becomes more negative the older the student becomes. Additional research is recommended. | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente estudo teve como objetivo identificar as percepções de professores quanto à relação professor-aluno, a partir da aplicação da Escala de Relacionamento Professor-Aluno, versão reduzida e traduzida da Student-Teacher Relationship Scale, relacionando seus domínios a características dos discentes, no que tange às variáveis necessidade educacional especial, sexo, cor/raça, série e idade. Na pesquisa, 21 professoras regentes de seis escolas públicas da cidade de Juiz de Fora, no estado de Minas Gerais, avaliaram a relação que mantêm com todos os discentes de suas turmas, perfazendo um total de 495 escalas referentes a estudantes de salas-alvo, do primeiro ao quinto ano do Ensino Fundamental. Constatou-se que a relação professor-aluno é mais conflituosa e menos positiva quando se trata de discentes do sexo masculino e com necessidade educacional especial. Observou-se uma relação mais positiva com estudantes nos anos iniciais de escolarização, e mais negativa quanto mais velho fosse o aluno. Estudos adicionais são recomendados. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | - | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.initials | - | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Estudos de Psicologia (Campinas) | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Ambiente da sala de aula | pt_BR |
dc.subject | Desenvolvimento psicossocial | pt_BR |
dc.subject | Interação professor-aluno | pt_BR |
dc.subject | Diversity in the classroom | pt_BR |
dc.subject | Psychosocial development | pt_BR |
dc.subject | Teacher-student interaction | pt_BR |
dc.subject.cnpq | - | pt_BR |
dc.title | A diversidade em sala de aula e a relação professor-aluno | pt_BR |
dc.title.alternative | Diversity in the classroom and the teacher-student relationship | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigos de Periódicos |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.