https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8103
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tarefas de desenvolvimento e história de vida de idosos.pdf | 423.29 kB | Adobe PDF | View/Open |
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Freitas, Eduarda Rezende | - |
dc.creator | Barbosa, Altemir José Gonçalves | - |
dc.creator | Scoralick-Lempke, Natália | - |
dc.creator | Magalhães, Neide Cordeiro | - |
dc.creator | Vaz, Aline Francine Corrêa | - |
dc.creator | Daret, Christina Nogueira | - |
dc.creator | Peres, Fabrícia Souza | - |
dc.creator | Carvalho, Mariana Fonseca | - |
dc.date.accessioned | 2018-11-29T10:20:37Z | - |
dc.date.available | 2018-11-26 | - |
dc.date.available | 2018-11-29T10:20:37Z | - |
dc.date.issued | 2013-10 | - |
dc.citation.volume | 26 | pt_BR |
dc.citation.issue | 4 | pt_BR |
dc.citation.spage | 809 | pt_BR |
dc.citation.epage | 819 | pt_BR |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722013000400022 | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8103 | - |
dc.description.abstract | In order to analyze the developmental tasks proposed by Havighurst, 12 elderly people were submitted to the life history method. They told their stories in group interviews and reported them in written texts. Early childhood was disregarded because autobiographical memories of that phase are limited. A thematic content analysis of the verbalizations and texts revealed that only four out of the 40 tasks of the remaining life course phases - middle childhood, adolescence, early adulthood, middle age and later maturity - were not mentioned. The results suggest the need of altering five of the six tasks originally proposed by the author. It is also necessary to include new demands for later maturity which denote the contextual and historical character of the process. Havighurst's developmental tasks showed ecological validity evidence for the Brazilian context, though. | pt_BR |
dc.description.resumo | Para analisar as tarefas de desenvolvimento propostas por Havighurst, 12 idosos foram submetidos ao método de História de Vida. Eles relataram suas histórias em entrevistas grupais e em textos digitalizados. Desconsiderou-se a primeira infância, pois as memórias autobiográficas dessa fase são limitadas. Uma análise de conteúdo temática das verbalizações e dos textos revelou que somente quatro das 40 tarefas das demais fases do curso de vida - meia infância, adolescência, adultez inicial, adultez intermediária e maturidade tardia - não foram mencionadas. As alterações recomendadas para algumas tarefas e a inclusão de uma nova demanda para a maturidade denotam o caráter contextual e histórico delas. Todavia, considera-se que as tarefas de desenvolvimento de Havighurst apresentam evidências de validade ecológica para o contexto brasileiro. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | - | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.initials | - | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Psicologia: Reflexão e Crítica | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Desenvolvimento humano | pt_BR |
dc.subject | Havighurst | pt_BR |
dc.subject | Curso de vida | pt_BR |
dc.subject | Tarefas de desenvolvimento | pt_BR |
dc.subject | Idoso | pt_BR |
dc.subject | Human development | pt_BR |
dc.subject | Havighurst | pt_BR |
dc.subject | Life course | pt_BR |
dc.subject | Developmental tasks | pt_BR |
dc.subject | Elderly | pt_BR |
dc.subject.cnpq | - | pt_BR |
dc.title | Tarefas de desenvolvimento e história de vida de idosos: análise da perspectiva de Havighurst | pt_BR |
dc.title.alternative | Developmental tasks and life history of the elderly: analysis of Havighurst's theory | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigos de Periódicos |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.