https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8082
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
renanschetinodesouza.pdf | 1.75 MB | Adobe PDF | View/Open |
Type: | Dissertação |
Title: | Uma sequência didática para o ensino de física nuclear no ensino médio |
Author: | Souza, Renan Schetino de |
First Advisor: | Valle, José Luiz Matheus |
Referee Member: | Helayël-Neto, Jose Abdalla |
Referee Member: | Soares, Thales Costa |
Resumo: | Esta dissertação apresenta o desenvolvimento e o relato da aplicação de uma sequência didática para o ensino de Física Nuclear, centralizada no conceito de Energia Nuclear, como complemento ao estudo de Física Moderna no Ensino Médio. Tal sequência didática está estruturada em oito aulas regulares de cinquenta minutos e tem como principal fundamentação teórica psicopedagógica a teoria sócio-históricocultural de Lev Vygotsky, que considera a aprendizagem uma atividade conjunta, em que relações colaborativas entre os alunos podem e devem ter espaço. Deste modo, foi proposto nessas aulas que os estudantes realizassem as atividades em pequenos grupos, orientados por uma folha-roteiro, e, claro, pelo professor, que desempenha um papel mediador indispensável nessa metodologia. Procurando motivar os estudantes, foi utilizado estratégias distintas, como o uso de textos, figuras, vídeos, gráficos, tabelas e atividades práticas. Para isso, além de adotar uma abordagem mais fenomenológica dos conceitos apresentados, sem deixar de lado a matemática necessária para sua compreensão, foi nosso objetivo também ampliar o senso crítico dos estudantes, discutindo com eles, em forma de seminários, os riscos e benefícios da utilização de elementos ligados à Física Nuclear em nossa sociedade. A partir dos resultados positivos que obtemos, acreditamos que este trabalho possa colaborar com o fomento do ensino de Física Moderna no Ensino Médio. |
Abstract: | This dissertation presents the development and the report of the application of a didactic sequence for the teaching of Nuclear Physics, centralized in the concept of Nuclear Energy, as a complement to the study of Modern Physics in High School. This didactic sequence is structured in eight regular classes of fifty minutes and has as its main theoretical and psycho-pedagogical foundation the socio-historical-cultural theory of Lev Vygotsky, which considers learning a joint activity, in which collaborative relationships among students can and should have space . In this way, it was proposed in these classes that the students carry out the activities in small groups, guided by a script-sheet, and, of course, by the teacher, who plays an indispensable mediating role in this methodology. In order to motivate the students, different strategies were used, such as the use of texts, figures, videos, graphs, tables and practical activities. For this, besides adopting a more phenomenological approach of the presented concepts, without neglecting the mathematics necessary for their comprehension, it was our objective also to enlarge the critical sense of the students, discussing with them, in seminars form, the risks and benefits of the use of elements related to Nuclear Physics in our society. From the positive results that we obtain, we believe that this work can collaborate with the promotion of the teaching of Modern Physics in High School. |
Keywords: | Ensino de física Sequência didática Física nuclear Ensino médio Physics education Didactic sequence Nuclear physics High school |
CNPq: | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
Institution Initials: | UFJF |
Department: | ICE – Instituto de Ciências Exatas |
Program: | Programa de Pós-graduação em Física |
Access Type: | Acesso Aberto |
URI: | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8082 |
Issue Date: | 23-Aug-2018 |
Appears in Collections: | Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (Dissertações) |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.