Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7402
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O grupo operativo como instrumento de aprendizagem.pdf385.63 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorOliveira, Deíse Moura de-
dc.creatorRena, Pamela Brustolini Oliveira-
dc.creatorMendonça, Erica Toledo de-
dc.creatorPereira, Eveline Torres-
dc.creatorJesus, Maria Cristina Pinto de-
dc.creatorMerighi, Miriam Aparecida Barbosa-
dc.date.accessioned2018-09-10T19:37:04Z-
dc.date.available2018-09-10-
dc.date.available2018-09-10T19:37:04Z-
dc.date.issued2016-06-14-
dc.citation.volume20pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.5935/1414-8145.20160077pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7402-
dc.description.abstractObjective: To understand the meaning attached to the operative group technique by mothers that take care of children with disabilities. Methods: Qualitative research with eight mothers who participate in operative groups, whose children are treated at a specialized program in Minas Gerais. Data were collected through interviews with discursive questions, in 2013, and analyzed using content analysis, interpreted in light of Pichon-Rivière. Results: The study led to the creation of the categories "Embracement space, exchanges and new meanings" and "Inducing strategy for caring for yourself and your child". The results reveal the importance of the operative group in the daily life of the participants, which highlights the contributions that such educational practice brings to the care experience of these mothers. Conclusion: The operative group was a care learning tool, which suggests the need for health services to invest in offering group activities for caregivers of people with disabilities.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: Compreender os significados atribuídos ao grupo operativo por mães que cuidam do filho com deficiência. Métodos: Pesquisa de abordagem qualitativa, com oito mães participantes de grupos operativos, cujos filhos são acompanhados em um programa especializado, de Minas Gerais. Os dados foram coletados, em 2013, por meio de entrevista com questões abertas, e submetidos à análise de conteúdo, sendo interpretados à luz de Pichon-Rivière. Resultados: Da análise, emergiram as categorias "Espaço de acolhimento, trocas e ressignificações" e "Estratégia indutora do cuidado de si e do filho". Os resultados trazem à tona a importância do grupo operativo no cotidiano das participantes, o que evidencia o valor que esta atividade educativa agrega à experiência de cuidado dessas mães. Conclusão: O grupo operativo constituiu um instrumento de aprendizagem de cuidado, o que sinaliza a necessidade de os serviços de saúde investirem na oferta de atividades grupais destinadas aos cuidadores de pessoas com deficiência.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofEscola Anna Nerypt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnfermagempt_BR
dc.subjectPessoas com deficiênciapt_BR
dc.subjectProcessos grupaispt_BR
dc.subjectRelações mãe-filhopt_BR
dc.subjectPesquisa qualitativapt_BR
dc.subjectNursingpt_BR
dc.subjectDisabled personspt_BR
dc.subjectGroup processespt_BR
dc.subjectMother-child relationspt_BR
dc.subjectQualitative researchpt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleO grupo operativo como instrumento de aprendizagem do cuidado por mães de filhos com deficiênciapt_BR
dc.title.alternativeEl grupo operativo como instrumento de aprendizaje del cuidado por madres de hijos con deficienciapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.