https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7402
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
O grupo operativo como instrumento de aprendizagem.pdf | 385.63 kB | Adobe PDF | View/Open |
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Oliveira, Deíse Moura de | - |
dc.creator | Rena, Pamela Brustolini Oliveira | - |
dc.creator | Mendonça, Erica Toledo de | - |
dc.creator | Pereira, Eveline Torres | - |
dc.creator | Jesus, Maria Cristina Pinto de | - |
dc.creator | Merighi, Miriam Aparecida Barbosa | - |
dc.date.accessioned | 2018-09-10T19:37:04Z | - |
dc.date.available | 2018-09-10 | - |
dc.date.available | 2018-09-10T19:37:04Z | - |
dc.date.issued | 2016-06-14 | - |
dc.citation.volume | 20 | pt_BR |
dc.citation.issue | 3 | pt_BR |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.5935/1414-8145.20160077 | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7402 | - |
dc.description.abstract | Objective: To understand the meaning attached to the operative group technique by mothers that take care of children with disabilities. Methods: Qualitative research with eight mothers who participate in operative groups, whose children are treated at a specialized program in Minas Gerais. Data were collected through interviews with discursive questions, in 2013, and analyzed using content analysis, interpreted in light of Pichon-Rivière. Results: The study led to the creation of the categories "Embracement space, exchanges and new meanings" and "Inducing strategy for caring for yourself and your child". The results reveal the importance of the operative group in the daily life of the participants, which highlights the contributions that such educational practice brings to the care experience of these mothers. Conclusion: The operative group was a care learning tool, which suggests the need for health services to invest in offering group activities for caregivers of people with disabilities. | pt_BR |
dc.description.resumo | Objetivo: Compreender os significados atribuídos ao grupo operativo por mães que cuidam do filho com deficiência. Métodos: Pesquisa de abordagem qualitativa, com oito mães participantes de grupos operativos, cujos filhos são acompanhados em um programa especializado, de Minas Gerais. Os dados foram coletados, em 2013, por meio de entrevista com questões abertas, e submetidos à análise de conteúdo, sendo interpretados à luz de Pichon-Rivière. Resultados: Da análise, emergiram as categorias "Espaço de acolhimento, trocas e ressignificações" e "Estratégia indutora do cuidado de si e do filho". Os resultados trazem à tona a importância do grupo operativo no cotidiano das participantes, o que evidencia o valor que esta atividade educativa agrega à experiência de cuidado dessas mães. Conclusão: O grupo operativo constituiu um instrumento de aprendizagem de cuidado, o que sinaliza a necessidade de os serviços de saúde investirem na oferta de atividades grupais destinadas aos cuidadores de pessoas com deficiência. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | - | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.initials | - | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Escola Anna Nery | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Enfermagem | pt_BR |
dc.subject | Pessoas com deficiência | pt_BR |
dc.subject | Processos grupais | pt_BR |
dc.subject | Relações mãe-filho | pt_BR |
dc.subject | Pesquisa qualitativa | pt_BR |
dc.subject | Nursing | pt_BR |
dc.subject | Disabled persons | pt_BR |
dc.subject | Group processes | pt_BR |
dc.subject | Mother-child relations | pt_BR |
dc.subject | Qualitative research | pt_BR |
dc.subject.cnpq | - | pt_BR |
dc.title | O grupo operativo como instrumento de aprendizagem do cuidado por mães de filhos com deficiência | pt_BR |
dc.title.alternative | El grupo operativo como instrumento de aprendizaje del cuidado por madres de hijos con deficiencia | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigos de Periódicos |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.