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dc.creatorNunes, Aida Aguilar-
dc.creatorPazeli Júnior, José Muniz-
dc.creatorRodrigues, Anderson Tavares-
dc.creatorTollendal, Ana Luisa Silveira Vieira-
dc.creatorEzequiel, Oscarina da Silva-
dc.creatorColugnati, Fernando Antonio Basile-
dc.creatorBastos, Marcus Gomes-
dc.date.accessioned2018-09-10T19:21:43Z-
dc.date.available2018-09-10-
dc.date.available2018-09-10T19:21:43Z-
dc.date.issued2016-04-
dc.citation.volume38pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage209pt_BR
dc.citation.epage214pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.5935/0101-2800.20160030pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7393-
dc.description.abstractIntroduction: The use of ultrasonography (US) by non-radiologists has increased due to the need of physicians to integrate "new" clinical information into the diagnostic process. A defined and validated ultrasound training program has not been established in Nephrology. This study aimed to present the results of assessment of the development of skills to utilize point-of-care ultrasonography (POCUS) in Nephrology practice. Methods: Nine residents, four from Nephrology and five from internal medicine program, attended a 16-hour course that covered theoretical and practical aspects of ultrasonography. The course addressed topics related to urinary tract, lung, heart, and blood vessel ultrasonography and use of ultrasound to guide kidney biopsy and central venous catheter insertion. The resident evaluation consisted of cognitive tests (CT) with multiple-choice questions and image association tests, before and after the course, and assessment of skills in generating ultrasound images and performing procedures using the Objective Structured Clinical Examination (OSCE). Results: All residents completed the course. A significant improvement in knowledge was observed by comparing the residents' scores obtained on the CT (p < 0.004) and image association tests (p < 0.02) before and after the course. With the exception of the station regarding the lungs, they demonstrated very good performance on the assessment of the skills using the OSCE exams. Conclusion: A 16-hour nephrology POCUS training course that was not limited to topics involving the urinary tract enabled the development of skills to obtain images and perform Nephrology procedures. The program developed can be used as a model for learning POCUS in Nephrology.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: O uso do ultrassonografia (US) por não radiologista tem aumentado e decorre da necessidade de o médico integrar "novas" informações clínicas ao processo diagnóstico. Na Nefrologia, ainda não foi estabelecido um currículo de treinamento em US definido e que tenha sido validado. O objetivo do estudo é apresentar os resultados do desenvolvimento de competências para o uso do ultrassom point-of-care (POCUS) em Nefrologia. Métodos: Nove residentes, quatro de Nefrologia e cinco de clínica médica, frequentaram um curso de ultrassom teórico-prático de 16 horas. Foram abordados temas de ultrassom relacionados ao trato urinário, pulmão, coração, vasos sanguíneos, biópsia renal e inserção de cateter venoso central. A avaliação constou de testes cognitivos (TC) de múltipla escolha e associação de imagens antes e após o curso e de avaliação prática de competências na geração de imagens ultrassonográficas e realização de procedimentos pelo Exame Estruturado de Habilidades Clínicas (OSCE). Resultados: Todos os residentes concluíram o curso. Observou-se melhora significativa dos conhecimentos quando se compararam as notas obtidas pelos residentes antes e após o TC de múltipla escolha (p < 0,004) e de associação de imagens (p < 0,02). A avaliação de competência dos residentes pelo OSCE, com exceção da estação sobre pulmão, foi considerada muito boa. Conclusão: Um curso de POCUS em Nefrologia de apenas 16 horas, não limitado aos temas do trato urinário, possibilita o desenvolvimento de competências na obtenção de imagens e a realização de procedimentos nefrológicos. O currículo desenvolvido pode servir de modelo para o aprendizado do POCUS em Nefrologia.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofBrazilian Journal of Nephrologypt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCompetência clínicapt_BR
dc.subjectEducação baseada em competênciaspt_BR
dc.subjectNefrologiapt_BR
dc.subjectUltrassonografiapt_BR
dc.subjectClinical competencept_BR
dc.subjectCompetency- based educationpt_BR
dc.subjectNephrologypt_BR
dc.subjectUltrasonographypt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleDesenvolvimento de competências para o uso da ultrassonografia point-of-care em Nefrologiapt_BR
dc.title.alternativeDevelopment of skills to utilize point-of-care ultrasonography in nephrology practicept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
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