https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7290
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Functionality of children aged 5 to 7 years born prematurely.pdf | 388.41 kB | Adobe PDF | View/Open |
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Souza, Natalia Trindade de | - |
dc.creator | Chagas, Paula Silva de Carvalho | - |
dc.creator | Campos, Gabriela Gomes de | - |
dc.creator | Valenzuela, Elisa de Jesus | - |
dc.creator | Frônio, Jaqueline da Silva | - |
dc.creator | Ribeiro, Luiz Claudio | - |
dc.date.accessioned | 2018-09-05T15:49:41Z | - |
dc.date.available | 2018-08-07 | - |
dc.date.available | 2018-09-05T15:49:41Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.citation | SOUZA, Natalia Trindade de et al . Functionality of children aged 5 to 7 years born prematurely. Fisioter. mov., Curitiba , v. 30, supl. 1, p. 121-129, 2017. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-51502017000500121&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 03 set. 2018. http://dx.doi.org/10.1590/1980-5918.030.s01.ao12. | pt_BR |
dc.citation.volume | 30 | pt_BR |
dc.citation.issue | 1 | pt_BR |
dc.citation.spage | 121 | pt_BR |
dc.citation.epage | 129 | pt_BR |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.1590/1980-5918.030.s01.ao12 | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7290 | - |
dc.description.abstract | Introduction: Preterm birth is one of several risk factors that can compromise child growth and development. Objective: Evaluate the functionality of 5 to 7-year-old schoolchildren born prematurely and compare them to children born full-term. Methods: This was a cross-sectional study with 110 children divided into 2 groups (55 in the preterm group - PTG; 55 in the full-term group - FTG). Sociodemographic data were collected of the families and children and the families were economically classified according to the Brazilian Economic Classification Criteria - CCEB (Brazilian Association of Market Research Companies – ABEP) Functionality was assessed using the Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI). Results: With respect to the descriptive variables, significant differences were observed for gestational age (p < 0.001), birth weight (p < 0.001), complications during the perinatal period (p < 0.001), current diseases (p = 0.010) and schooling level of the child (p = 0.023). In regard to functionality, on the Caregiver Assistance scale, a significant difference was recorded for mobility (p = 0.009). Conclusion: The results of this study demonstrate that 5 to 7-year-old schoolchildren born prematurely showed no differences in functional skills when compared to full-term children. However, the caregivers of preterm children provide greater mobility assistance compared to those caring for full-term children. | pt_BR |
dc.description.resumo | Introdução: A prematuridade é um dos diversos fatores de risco que podem comprometer o crescimento e o desenvolvimento de crianças. Objetivo: Avaliar a funcionalidade de crianças que nasceram prematuras e se encontram na faixa etária entre 5 e 7 anos, inseridas no ambiente escolar, comparando-as com crianças nascidas a termo. Métodos: Este foi um estudo transversal com a participação de 110 crianças, divididas em 2 grupos (55 no grupo prematuro-GPT; 55 no grupo a termo-GAT). Foram coletados os dados sócio-demográficos da família e da criança e a família foi classificada economicamente pelo Critério de Classificação Econômica Brasil (ABEP). A funcionalidade foi avaliada com o Inventário de Avaliação Pediátrica de Incapacidade (PEDI). Resultados: Em relação às variáveis descritivas foram encontradas diferenças significativas na idade gestacional (p < 0,001), peso ao nascimento (p < 0,001), intercorrências no período perinatal (p < 0,001), doenças atuais (p = 0,010) e escolaridade da criança (p = 0,023). Com relação à funcionalidade, na parte de Assistência do Cuidador, foi encontrada diferença significativa na área de Mobilidade (p = 0,009). Conclusão: Os resultados deste estudo apontam que as crianças nascidas prematuras e que se encontram na faixa etária de 5 a 7 anos e inseridas no ambiente escolar quando comparadas a crianças nascidas a termo, não apresentam diferenças nas Habilidades Funcionais. Contudo, os cuidadores das crianças nascidas prematuras ofertam maior cuidado na área de mobilidade quando comparados aos cuidadores de crianças nascidas a termo. | pt_BR |
dc.language | eng | pt_BR |
dc.publisher | - | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.initials | - | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Fisioterapia em Movimento | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Prematuro | pt_BR |
dc.subject | Saúde da criança | pt_BR |
dc.subject | Criança | pt_BR |
dc.subject | Desenvolvimento Infantil | pt_BR |
dc.subject | Performance funcional | pt_BR |
dc.subject | Premature | pt_BR |
dc.subject | Child health | pt_BR |
dc.subject | Children | pt_BR |
dc.subject | Child development | pt_BR |
dc.subject | Functional performance | pt_BR |
dc.subject.cnpq | - | pt_BR |
dc.title | Functionality of children aged 5 to 7 years born prematurely | pt_BR |
dc.title.alternative | Funcionalidade de crianças entre 5 e 7 anos nascidas prematuras | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigos de Periódicos |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.