Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7221
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rachelterrignocunhareis.pdf2.3 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: O uso de dicas nas modalidades oral e verbal para a inferência lexical em HQtrônicas em língua inglesa
Other Titles: The use of oral and written tips in the lexical inference of english as foreign language in webcomics
Author: Reis, Rachel Terrigno Cunha
First Advisor: Ribeiro, Patrícia Nora de Souza
Referee Member: Silva, Marta Cristina da
Referee Member: Paula, Sandra Regina Buttros Gattolin de
Referee Member: Weiss, Denise Barros
Referee Member: Tavares, Kátia Cristina do Amaral
Resumo: A presente dissertação objetiva investigar o uso de dicas nas modalidades oral e verbal para inferência lexical em inglês, como língua estrangeira, em Histórias em Quadrinhos Eletrônicas (HQtrônicas). Foram implementadas HQtrônicas, com dicas em links e sem dicas, com base em teorias de aprendizagem mediada pelas novas tecnologias. Esse estudo experimental foi realizado para testar os ambientes de leitura enquanto auxiliadores na realização de inferência e aprendizagem de vocabulário. No plano teórico, este trabalho fundamenta-se na Teoria Cognitiva do Aprendizado Multimídia de Mayer (1997; 2001) que busca explicar o processamento da informação em ambiente de aprendizagem multimodal, e nos pressupostos da Abordagem Conexionista (ELLIS, 1998; LEITE, 2008; ZIMMER, 2008). No âmbito da metodologia, o experimento foi aplicado a 162 participantes de nível elementar de inglês como língua estrangeira, divididos em dois grupos: experimental e controle. O grupo experimental é subdividido em grupos A, B e C, no total de 132 alunos. O grupo A recebeu dicas orais e verbais, o grupo B recebeu dicas orais e o grupo C apenas dicas verbais. O grupo controle, grupo D, é composto de 30 alunos. Esse grupo não recebeu dica. Essa distinção foi feita, a fim de investigarmos os impactos das dicas no processo de inferência lexical de alunos de inglês como língua estrangeira. Para a análise foram considerados os resultados obtidos nos testes de vocabulário e questionários de avaliação. Os resultados indicam que o uso de dicas pode contribuir significativamente para a inferência e aprendizado de vocabulário, com destaque para o uso integrado de dicas orais + verbais. Com esta pesquisa, buscou-se fornecer subsídios teóricos e práticos para a elaboração de exercícios de inferência lexical e ainda contribuir para a disseminação do uso do gênero HQtrônicas no ensino e aprendizado de línguas estrangeiras.
Abstract: The present work is aimed at investigating the use of the oral and written tips in lexical inference of English, as foreign language, in the reading of webcomics. For this, two webcomics were prepared, with and without tips, based on new technology learning theories. This experimental study was accomplished in order to test the reading environments as auxiliaries in lexical inference and learning. On theoretical grounds, the work is based on the assumptions of the Cognitive Theory of the Multimedia Learning by Mayer (1997; 2001) which seeks to explain the information processing in a multimodal learning environment, and on the assumptions of the Connectionism Approach (ELLIS, 1998; LEITE, 2008; ZIMMER, 2008). In the methodology, the experiment was applied to 162 students of English as Foreign Language teaching and learning in elementary level, divided into two groups: experimental and control group. The experimental group is subdivided into groups A, B and C, composed by 132 students in total. Group A received oral and written tips, group B received oral tips and group C received just the written tips. The control group, group D is composed by 30 students. It did not receive any tips. This distinction was made, in order to investigate the impact of the tips in the lexical inference of English learners as a foreign language. In the analysis it was used the data generated in vocabulary test and the evaluated research questionnaire data. The results show that the use of tips may contribute significantly to inference and vocabulary learning. We highlight the use of oral and written tips together. We hope to provide, through this research, theoretical and practical allowance for development of lexical inference exercises, and we also expect to contribute with the dissemination of the genre webcomics in the teaching learning of foreign languages.
Keywords: HQtrônica
Inferência lexical
CNPq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Letras
Program: Programa de Pós-graduação em Letras: Linguística
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7221
Issue Date: 13-Jul-2018
Appears in Collections:Mestrado em Linguística (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.