Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/680
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
alessandrakellydecarvalho.pdf1.39 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Godinho, Eliane Bettocchi-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784444E3pt_BR
dc.contributor.referee1Neubert, Luiz Flávio-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4702639U0pt_BR
dc.contributor.referee2Betlinski, Carlos-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4127388J1pt_BR
dc.creatorCarvalho, Alessandra Kelly de-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2016-02-05T11:50:16Z-
dc.date.available2016-02-04-
dc.date.available2016-02-05T11:50:16Z-
dc.date.issued2014-09-26-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/680-
dc.description.abstractThe main point that guided this research was to investigate the process of continuing education sponsored by SEE for the SRE team of analysts who work specifically with the implementation of the Program for Educational Intervention (PIPATC). Specifically sought to introduce PIPATC structure, since its aim is to promote the transformation in the classroom, through training of teachers of literacy performance, which is held directly by the team of regional analysts. The program is part of a public policy of the State Government, and has as its motto "Every child reading and writing until the age of eight." The study on the structure of continuing education offered by SEE has intrinsic part of this work, in order to recognize the successful actions and meet the challenges still present in this process, in order to propose other strategies for continued training process of the regional team way to contribute to meeting the needs identified in the school. The construction of this work was done using methodological tools such as document analysis, questionnaires, interviews and literature research. Thus, all work as a parameter for the construction of a proposed enhancement of the training process, to strengthen the discussion on the educational process in order to promote the improvement of the educational analyst working with professionals in the three school dimensions: institutional, professional / pedagogical and human.pt_BR
dc.description.resumoO ponto principal que norteou esse trabalho foi conhecer o processo de formação continuada promovida pela SEE para os analistas da equipe da SRE que atuam especificamente com a implementação do Programa de Intervenção Pedagógica (PIPATC). Buscou apresentar especificamente a estrutura PIPATC, uma vez que sua proposta é promover a transformação em sala de aula, através da qualificação da atuação dos professores alfabetizadores, que é realizada diretamente pela equipe de analistas da regional. O programa faz parte de uma política pública do Governo de Minas, e tem como lema “Toda criança lendo e escrevendo até os oito anos de idade”. O estudo sobre a estrutura de formação continuada oferecida pela SEE fez parte intrínseca desse trabalho, a fim de reconhecer as ações de sucesso e conhecer os desafios ainda presentes nesse processo, a fim de propor outras estratégias para o processo de formação continuada da equipe regional de maneira a contribuir com o atendimento das necessidades verificadas na escola. A construção desse trabalho foi feita utilizando instrumentos metodológicos como análise de documentos, aplicação de questionário, realização de entrevistas e estudo bibliográfico. Dessa forma, todo o trabalho serviu de parâmetro para a construção de uma proposta de potencialização do processo de formação, no sentido de fortalecer a discussão sobre o processo pedagógico a fim de promover um aperfeiçoamento do trabalho do analista educacional junto aos profissionais da escola nas três dimensões: institucional, profissional/pedagógica e humana.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação Continuadapt_BR
dc.subjectPolítica de Intervenção Pedagógicapt_BR
dc.subjectDimensões da Formaçãopt_BR
dc.subjectContinuing Educationpt_BR
dc.subjectPedagogical Intervention Policypt_BR
dc.subjectDimensions of Formationpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleUma análise do processo de formação continuada promovida pelo estado de Minas na SRE de Conselheiro Lafaiete no Programa de Intervenção Pedagógicapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.