Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6710
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sandragrutzmacher.pdf817.21 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Oliveira, Julvan Moreira de-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0381026342612680pt_BR
dc.contributor.referee1Silva, Edleuza Ferreira da-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4238639375059406pt_BR
dc.contributor.referee2Souza, Dileno Dustan Lucas de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/0438813085386094pt_BR
dc.creatorGrützmacher, Sandra-
dc.creator.Latteshttp://lattes.com.brpt_BR
dc.date.accessioned2018-04-20T15:06:32Z-
dc.date.available2018-04-20-
dc.date.available2018-04-20T15:06:32Z-
dc.date.issued2017-09-29-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6710-
dc.description.abstractThis paper analyses whether democratic management took place in specific moments of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Roraima (IFRR): from Federal Technical School of Roraima to Federal Center of Technological Education; and from Federal Center of Technological Education to Federal Institute of Education, Science and Technology. This study approaches the important transformation stages of the institution. In order to achieve the aims of the work, I adopted concepts claimed by Vitor Henrique Paro, to whom democracy is a universal value. In this research, the management mechanisms adopted by the Institution were listed, and I analysed whether those mechanisms made the democratic management possible. Another objective was to analyse the effectivity of the management tools used, and if those tools guaranteed participation in decision making and in result achievement. The data analysis was based on a structured talk with the protagonists who were in the institution at the moments of change. The results demonstrated that the categories analysed were greatly important to approach democratic management.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho propõe-se a analisar se ocorreu gestão democrática nos momentos específicos no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima (IFRR): de Escola Técnica Federal de Roraima para Centro Federal de Educação Tecnológica; e de Centro Federal de Educação Tecnológica para Instituto Federal de Educação, Ciência de Tecnologia de Roraima. Este estudo aborda as importantes etapas de transformação de uma instituição. Para que o objetivo do trabalho se cumpra, adotamos conceitos como o defendido por Vitor Henrique Paro, para quem, em sentido amplo, a democracia é um valor universal. Nesta pesquisa, foram elencados os mecanismos de gestão adotados pela Instituição, na qual se analisou se os referidos mecanismos possibilitaram uma gestão democrática. Outro objetivo foi analisar a efetividade dos instrumentos de gestão utilizados, e se estes garantiram uma participação efetiva na tomada de decisão e na construção dos resultados. A análise dos dados foi baseada em uma conversa estruturada com os protagonistas que estavam na instituição nos momentos de transformação. Foi observado que as categorias analisadas apresentaram grande importância para a aproximação da gestão democrática.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPolíticas públicaspt_BR
dc.subjectGestão democráticapt_BR
dc.subjectInstituto Federal de Educaçãopt_BR
dc.subjectCiência e Tecnologia de Roraimapt_BR
dc.subjectPublic policiespt_BR
dc.subjectDemocratic managementpt_BR
dc.subjectFederal Institute of Educationpt_BR
dc.subjectScience and Technology of Roraimapt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleA gestão democrática no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima (IFRR) nos momentos de transformação de sua institucionalidade: de Escola Técnica Federal a Centro Federal, e de Centro Federal a Instituto Federalpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.