Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/649
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
marialuciavianaprado.pdf968.58 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Cunha e Melo, Manuel Fernando Palácios da-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.contributor.referee1Vieira, José Jairo-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728037J9pt_BR
dc.contributor.referee2Alcântara, Edna Rezende Silveira de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708756H3pt_BR
dc.creatorPrado, Maria Lúcia Viana do-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2016-02-03T13:20:05Z-
dc.date.available2016-02-03-
dc.date.available2016-02-03T13:20:05Z-
dc.date.issued2014-09-29-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/649-
dc.description.abstractThe present dissertation analyses, among the actions taken by the managing team of the Regional Superintendence of Education of Teófilo Otoni, in Minas Gerais, the capacitation courses for teachers from 3rd and 5th grades of Elementary School, focusing on the divulging and appropriation processes of the results of the Public School Assessment System of Minas Gerais – SIMAVE. Implemented in the state on the year 2000, SIMAVE has as one of its goals the pedagogical use of the results obtained in redirecting teaching practices. In this process, the Superintendence has its role articulating the State Education Secretariat and the schools under its responsibility, promoting actions which improve the comprehension levels of school teams regarding the results in external assessment tests as well as their applicability in the pedagogical sphere. The research techniques utilized were: interviews with semi structured scripts with the management of the State Secretariat, with the Director of Educational Management and with the management of the educational analysts, as well as a survey with the analysts. We aimed to analyze the material in order to identify the limits and possibilities of these capacitations in promoting the comprehension of the results found in the systemic evaluations by the educators and their implications to the learning and teaching process. Finally, we propose a PAE (Educational Action Plan) with alternatives to improve the capacitation courses, as well as the dissemination of the work so that both on this case and other levels of management assertive practices may function as reference.pt_BR
dc.description.resumoEssa dissertação analisa, dentre as ações empreendidas pela equipe gestora da Superintendência Regional de Ensino de Teófilo Otoni em Minas Gerais, os cursos de capacitação para professores que atuam no 3º e 5º anos do Ensino Fundamental, com vistas à divulgação e apropriação dos resultados do Sistema Mineiro de Avaliação da Educação Pública – SIMAVE. Implantado no estado desde 2000, o SIMAVE tem como um de seus objetivos a utilização pedagógica dos resultados aferidos no redimensionamento da prática docente. Nesse processo, a Superintendência desempenha um papel de articulação entre a Secretaria de Estado da Educação e as escolas sob sua responsabilidade, devendo promover ações que melhorem o nível de compreensão das equipes das escolas quanto aos resultados das avaliações externas e a aplicabilidade desses na esfera pedagógica. As técnicas de pesquisa utilizadas foram: a observação participante; entrevistas com roteiros semiestruturados feitas com a direção da SRE, com a Diretora da Diretoria Educacional e com a gerência dos Analistas Educacionais, bem como a aplicação de questionários aos Analistas. Buscou-se com a análise do material identificar os limites e possibilidades dessas capacitações como promotoras da compreensão dos resultados aferidos nas avaliações sistêmicas pelos educadores e suas implicações para o processo de ensino e aprendizagem. Ao final, propõe-se um PAE (Plano de Ação Educacional) com alternativas de aprimoramento dos cursos de capacitação, bem como a disseminação do trabalho para que tanto nesse quanto em outros níveis de gestão as práticas assertivas possam servir como referencial.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSIMAVEpt_BR
dc.subjectApropriação administrativa de resultadospt_BR
dc.subjectGestão regionalpt_BR
dc.subjectSIMAVEpt_BR
dc.subjectManagement appropriation of resultspt_BR
dc.subjectRegional managementpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleAnálise dos cursos de capacitação para divulgação e apropriação de resultados do SIMAVE/PROALFA e PROEB da Superintêndencia Regional de Teófilo Otoni / Minas Geraispt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.