https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/5719
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
leonardomendesgoncalves.pdf | 1.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Pereira, Edimilson de Almeida | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4766243Z6 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Lamas, Fernando Guadereto | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/ | pt_BR |
dc.creator | Gonçalves, Leonardo Mendes | - |
dc.creator.Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4691560T2 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2017-09-06T11:39:42Z | - |
dc.date.available | 2017-09-04 | - |
dc.date.available | 2017-09-06T11:39:42Z | - |
dc.date.issued | 2017-03-24 | - |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/5719 | - |
dc.description.abstract | This work presents a didactic-methodological guide on the use of short stories in literature classes, thinking about the insertion of African writers - Ondjaki and Luís Bernardo Honwana - as literary contemporary literary tendencies in Portuguese language. Thus, it is intended to create discursive spaces in thematic laths inserted in the production of both writers in the classroom, constructing several imaginary existing in the stories. The literary corpus - Those of my street and We kill the Tiny Dog - chosen covers issues facing the literature of both Angola and Mozambique. Therefore, we intend to work in the classroom questions that may arise regarding issues related to identity processes, alterity, orality, traditions, historical processes, memory, and categorizations proper of the story. The option for the story is based on the choice of a faster literary genre in the sense of reading in the classroom, as well as performing classroom activities with the aforementioned genre, contributing to the formation of the reader-student. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este trabalho apresenta um roteiro didático-metodológico sobre o uso de contos nas aulas de literatura, pensando na inserção de escritores africanos – Ondjaki e Luís Bernardo Honwana – como tendências literárias contemporâneas em língua portuguesa. Assim, pretende-se criar espaços discursivos em tornos de temáticas inseridas na produção de ambos os escritores em sala de aula, construindo diversos imaginários existentes nos contos. O corpus literário – Os da minha rua e Nós matamos o Cão Tinhoso - escolhido abarca questões cara à literatura tanto de Angola quanto de Moçambique. Portanto, pretendemos trabalhar em sala de aula questões que possam vir a surgir referente a questões relacionadas a processos identitários, de alteridade, oralidade, tradições, processos históricos, a memória, e categorizações propriamente do conto. A opção pelo conto se baseia na escolha de um gênero literário mais rápido no sentido de leitura em sala de aula, bem como é realizar atividades em sala de aula com o gênero supracitado, contribuindo na formação do leitor-aluno. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | ICH – Instituto de Ciências Humanas | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFJF | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Literatura africana | pt_BR |
dc.subject | Luís Bernardo Honwana | pt_BR |
dc.subject | Ondjaki | pt_BR |
dc.subject | Conto | pt_BR |
dc.subject | African Literature | pt_BR |
dc.subject | Luís Bernardo Honwana | pt_BR |
dc.subject | Ondjaki | pt_BR |
dc.subject | Short story | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA | pt_BR |
dc.title | Os contos de Luís Bernardo Honwana e Ondjaki: performances literárias em sala de aula | pt_BR |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
Appears in Collections: | Especialização em História da África |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.