Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/4675
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
izabelatalitadesales.pdf2.44 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Uma proposta de sequência didática de termodinâmica para o ensino médio
Other Titles: A proposed didactic sequence of thermodynamics for middle school
Author: Sales, Izabela Talita de
First Advisor: Matheus-Valle, José Luiz
Referee Member: Helayël-Neto, José Abdalla
Referee Member: Melo, Wilson de Souza
Resumo: O presente trabalho apresenta a descrição do desenvolvimento e aplicação de uma Sequencia Didática abordando tópicos de Termodinâmica. O estudo foi realizado com duas turmas do 2ª ano do Ensino Médio de uma escola estadual localizada no município de Juiz de Fora, Minas Gerais. A Sequência Didática foi elaborada baseada nos aspectos teóricos da Aprendizagem Significativa de David Ausubel. Utilizamos a Taxonomia de Bloom como instrumento na identificação e declaração dos objetivos mobilizados no desenvolvimento cognitivo do aluno, servindo de norteador em nosso planejamento de todo o processo de ensino. A Sequência Didática incorpora atividades investigativas experimentais, textos relacionando Física com fatos cotidianos, análises e interpretação de diversas formas de linguagens visando alcançar dimensões cognitivas mais altas. A análise das atividades ao longo da aplicação da Sequencia Didática mostrou bons resultados: os alunos manifestaram maior interesse e motivação em aprender, tornando-se mais participativos e ativos em sua aprendizagem. Concluímos que a diversidade de atividades desenvolvidas durante o processo de ensino, especialmente as experimentais e em grupo, possibilita o alcance dos processos cognitivos mais altos.
Abstract: The present work is an account of the application of a Didactic Sequence addressing topics of Thermodynamics. The study was carried out with two High School classes of a public state school located in the city of Juiz de Fora, Minas Gerais. The Didactic Sequence was elaborated based on the theoretical framework of the Meaningful Learning of David Ausubel. We used Bloom's Taxonomy as an instrument in the identification and declaration of the objectives mobilized in the student's cognitive development, serving as a guide in our planning of the whole teaching process. The Didactic Sequence incorporates experimental investigative activities, texts relating physics with everyday phenomena, analysis and interpretation of various forms of languages in order to reach higher complex cognitive dimensions. The analysis of the activities along the application of the Didactic Sequence showed good results: the students expressed greater interest and motivation in learning, becoming more participative and active in their learning. We conclude that the diversity of activities developed during the teaching process, especially the experimental ones and group work, is more likely to enable higher cognitive processes to be achieved.
Keywords: Ensino de física
Taxonomia de Bloom
Sequência didática
Termodinâmica
Physics education
Bloom's Taxonomy
Didact Sequencie
Thermodynamics
CNPq: CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: ICE – Instituto de Ciências Exatas
Program: Programa de Pós-graduação em Física
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/4675
Issue Date: 21-Feb-2017
Appears in Collections:Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.