Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/4036
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
deborapereiradealmeida.pdf1.22 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Moreira, Ana Rosa Picanço-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780194H3pt_BR
dc.contributor.referee1Magaldi, Carolina Alves-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4730573J0pt_BR
dc.contributor.referee2Machado, Jane do Carmo-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4753358H0pt_BR
dc.creatorAlmeida, Débora Pereira de-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.brpt_BR
dc.date.accessioned2017-04-17T20:08:02Z-
dc.date.available2017-04-11-
dc.date.available2017-04-17T20:08:02Z-
dc.date.issued2016-11-03-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/4036-
dc.description.abstractThis thesis its was developed in the Professional Master in Management and Education Assessment (PPGP) of the Public Policy Center of the Federal University of Juiz de Fora (CAEd / UFJF). The case of management studied discuss approach the process of drafting and revision of the Pedagogic Political Project (PPP) was developed in a school in the north of the city of Manaus, belonging to the State Network of Amazonas Education, focusing on the school principal‘s leadership and the role of teachers regarding this process. The goals set for this study were: to describe the context in the preparation, development and review of the PPP in the school X; analyze the place that PPP takes up in the school X, to discuss especially in relation to the performance of management and work of teachers, checking to what extent the document reflects the school's pedagogical actions and propose an Educational Action Plan that is set in an instrumental support to the school‘s principal facing a restructuring process and reframing the PPP. We used a qualitative approach with instruments of production data semi structured interviews. Three analysis axes were elected: (1) democratic management, (2) nature of the PPP and (3) culture of participatory planning at school. It is expected that the PAE may contribute to more participatory and copyright forms of teachers in PPP review.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação foi desenvolvida no âmbito do Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação (PPGP) do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (CAEd/UFJF). O caso de gestão estudado abordou o processo de elaboração e revisão do Projeto Político Pedagógico (PPP) em uma escola situada na zona norte da cidade de Manaus, pertencente à rede estadual de educação do Amazonas, tendo como foco a liderança do gestor e a atuação dos professores nesse processo. Os objetivos definidos para este trabalho foram: descrever o contexto de elaboração, desenvolvimento e revisão do PPP na escola X; analisar o lugar que o PPP ocupa na instituição, discutindo em que medida o documento reflete as ações pedagógicas da escola; e propor um Plano de Ação Educacional que se configure como instrumental de apoio ao gestor diante de um processo de reestruturação e ressignificação do PPP. Utilizou-se, para isso, a abordagem qualitativa, tendo como instrumento de produção dos dados entrevistas semiestruturadas. Foram selecionados três eixos para as análises dos dados: (1) gestão democrática, (2) natureza do PPP e (3) cultura do planejamento participativo na escola. Espera-se que o PAE possa contribuir para formas mais participativas e autorais dos professores na revisão do PPP.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProjeto Político Pedagógicopt_BR
dc.subjectPlanejamento participativopt_BR
dc.subjectGestão democráticapt_BR
dc.subjectPedagogical Political Projectpt_BR
dc.subjectParticipatory planningpt_BR
dc.subjectDemocratic managementpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleAções da equipe gestora e a participação dos professores na revisão do projeto político pedagógico de uma escola de Manauspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.