Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3836
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
frederikadeassisburnierlopesdealbuquerqueabrantes.pdf808.39 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Clareto, Sônia Maria-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4760090H3pt_BR
dc.contributor.referee1Vasconcellos, Maria Helena Falcão-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727387Y2pt_BR
dc.contributor.referee2Marques, Luciana Pacheco-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727347P8pt_BR
dc.creatorAbrantes, Frederika de Assis Burnier Lopes de Albuquerque-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4771042J5pt_BR
dc.date.accessioned2017-03-24T12:01:20Z-
dc.date.available2017-03-23-
dc.date.available2017-03-24T12:01:20Z-
dc.date.issued2009-03-30-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3836-
dc.description.abstractThis dissertation seeks to trace a study about a “specialized assistance for students with school failure status”: how it functions, who are these students and how does this assistance affects them. A story of Ariadnes is narrated; Ariadnes who do not represent personal subjects, they are forces engendered in a research field. As the investigation advances a labyrinthian methodology is developed: a qualitative methodology which is hybrid and multifaceted and proposes neighborhood between a methodless plurality, cartography and ethnography. A labyrinthian methodology which requires a labyrinthian writing in order to weave the twines produced when meeting Ariadnes: questions-twines, twine of names, content-twine, experience-twine, twine of contemporary subjectivations, device-twine and methodologies-twines. It is in the weaving of these twines that some questions are problematized such as: construction of ideals, formation as formatting, dichotomy of normal X abnormal, adjustment of the difference, establishment of sameness, educational contentism, education as means to making the future, movements of resistance, existence in becoming, relationship with the unknown, invention processes, a rhizomic pedagogy, breaking of continuities, deterritorialiations, exploring other ways of existing, inauguration of existential territories.pt_BR
dc.description.resumoNessa dissertação busca-se traçar um estudo sobre um “atendimento especializado para alunos em situação de fracasso escolar”: como funciona, quem são esses alunos atendidos e como esse atendimento os afeta. Narra-se uma história de Ariadnes; Ariadnes que não representam sujeitos pessoais, são forças engendradas em um campo de pesquisa. No próprio caminhar da investigação é desenvolvida uma metodologia labiríntica: uma metodologia qualitativa híbrida e multifacetada, que propõe uma vizinhança entre uma pluralidade imetódica, cartografia e etnografia. Uma metodologia labiríntica que exige uma escrita labiríntica para tecer os fios produzidos em encontros com Ariadnes: fios-questões, fio de nome, fio-conteúdo, fio-experiência, fio de subjetivações contemporâneas, fio-dispositivo e fios-metodologias. É no tecer desses fios que são problematizadas questões como: construção de ideais, formação como formatação, dicotomia normal X anormal, enquadramento da diferença, estabelecimento de uma mesmidade, conteudismo educacional, educação como fabricação de futuro, movimentos de resistência, existência em devir, relação com desconhecido, processos de invenção, uma pedagogia rizomática, quebra de continuidades, desterritorializações, exploração de outros modos de existir, inauguração de territórios existenciaispt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProdução de subjetividadept_BR
dc.subjectExperiênciapt_BR
dc.subjectFracasso escolarpt_BR
dc.subjectDiferençapt_BR
dc.subjectProduction of subjectivitypt_BR
dc.subjectExperiencept_BR
dc.subjectDifferencept_BR
dc.subjectSchool failurept_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleUma história de Ariadnes: escola e “atendimento especializado” em um labirintopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.