Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3785
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lorenajulietadecarvalho.pdf1.22 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Lopes, Jader Janer Moreira-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4772462H4pt_BR
dc.contributor.referee1Pinto, Vicente Paulo dos Santos-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796981H4pt_BR
dc.contributor.referee2Valladares, Marisa Terezinha Rosa-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4266880J2pt_BR
dc.creatorCarvalho, Lorena Julieta de-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4315293J7pt_BR
dc.date.accessioned2017-03-21T13:25:06Z-
dc.date.available2017-03-20-
dc.date.available2017-03-21T13:25:06Z-
dc.date.issued2016-03-17-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3785-
dc.description.abstractThe research brings to the discussion the spatial experiences of children in their relationship to objects of information technology meaning, aims to understand how children conceive the technology from the relations with increasingly common objects in their lives, as is the case with mobile phones, tablets and video games. The theme is justified, because the children have had ever lived experiences of previous generations and yet there are few studies on the subject, in particular, aimed at children. The work builds on the study of Geography of Childhood in dialogue with the cultural-historical theory, recognizing the relationships of children with the environment, their authorship and children's protagonism. I assume the qualitative research perspective, having methodology ethnography. The study was conducted with children aged 4 and 6 years in a school in the city of Juiz de Fora, in Minas Gerais. The study followed the children in their school contexts, and in speech the main form of dialogue. It was in the the words of children who analyzed the existence of these objects in their daily lives. Either new meeting with the universe of these children allowed me to meet its relations with technology and the world, visions and interpretations of these objects in their daily lives.pt_BR
dc.description.resumoA pesquisa discute as vivências espaciais infantis na relação com os objetos da tecnologia da informação, ou seja, busca compreender como as crianças concebem a tecnologia a partir das relações com objetos cada vez mais comuns em suas vidas, como é o caso de celulares, tablets e videogames. A temática se justifica, uma vez que as crianças têm tido experiências jamais vividas pelas gerações anteriores e ainda existem poucos estudos a respeito do tema, em especial, voltados para as crianças. O trabalho apoia-se nos estudo da Geografia da Infância em diálogo com a teoria Histórico-Cultural, reconhecendo nas relações das crianças com o meio, suas autorias e protagonismos infantis. Assumo a perspectiva qualitativa de pesquisa, tendo como metodologia a etnografia. O estudo foi realizado com crianças com idades entre 4 e 6 anos em uma escola no município de Juiz de Fora, no estado de Minas Gerais. A pesquisa acompanhou as crianças em seus contextos escolares, tendo na fala a principal forma de diálogo. Foi nas falas das crianças que analisamos a existência desses objetos em seus cotidianos. Cada novo encontro com o universo dessas crianças me permitiu conhecer suas relações com a tecnologia e com o mundo, visões e interpretações sobre esses objetos em seus cotidianos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInfânciaspt_BR
dc.subjectTecnologiapt_BR
dc.subjectGeografia da infânciapt_BR
dc.subjectChildhoodspt_BR
dc.subjectTechnologypt_BR
dc.subjectGeography of childhoodpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleCrianças e criações: espacialidades e tecnologias em movimentopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.