Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3643
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
janitorres.pdf2.64 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Machado, Márcia Cristina da Silva-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796360H7pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Sampaio, Danilo de Oliveira-
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4739565J8pt_BR
dc.contributor.referee1Abreu, Júlio Cesar Andrade de-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4177939T7pt_BR
dc.contributor.referee2Sanábio, Marcos Tanure-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4767790E3pt_BR
dc.creatorTorres, Jani-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.brpt_BR
dc.date.accessioned2017-03-13T19:30:08Z-
dc.date.available2017-03-13-
dc.date.available2017-03-13T19:30:08Z-
dc.date.issued2015-12-15-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3643-
dc.description.abstractThis research, developed in the Professional Graduate Program in Management and Public Education Evaluation of the Federal University of Juiz de Fora, has as object of study the training received in the process Internal Selection (PSI) 2014 state of Rio's Secretary of Education January (SEEDUC / RJ), with the way the efficiency or not in the server's preparation to take over the management of a school unit. They will be detailed description of the context of changes in the state education network in Rio de Janeiro, as well as the selection process and basic training of school managers in the network as a case study in the Regional Serrana II serving as clipping of the Secretariat. The research, qualitative approach makes use of a questionnaire as a data collection instrument, applied to the participating servers. For evaluation of the facts under study, some theories esplanades such as Brandão (2012), Brandão and Bahry (2005), Burgos and Canegal (2013), Godoy (2009), Lück (1996, 2000, 2005, 2010, 2011, 2012 ), Machado (2011, 2013), Machado and Miranda (2012), Mintzberg (2010), among others, dean support the discussion on the formation of school managers and dimensions of skills required of these professionals. Revolve around analyzing issues such as: profile, academic and professional career, participation in training in Internal Selection Process 2014 contents studied in the formation and realization of post PSI stage. On the conclusions of the field research, after closer examination, the data show that they are still necessary adjustments that are consistent with the desired expectations both for their own Department of Education as the servers themselves. An Educational Action Plan proposes collaboratively, contributions that are executed by a Regional Working Group Serrana II, accompanied by the Directorate of Training and Personnel Development of SEEDUC / RJ, for better guidance to new directors.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa, desenvolvida no Programa de Pós-graduação Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública da Universidade Federal de Juiz de Fora, apresenta como objeto de estudo a formação recebida no Processo Seletivo Interno (PSI) 2014 da Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro (SEEDUC/RJ), tendo como caminho a eficiência ou não no preparo do servidor para assumir a gestão de uma unidade escolar. Serão pormenorizados a descrição do contexto de mudanças na rede estadual de educação do Rio de Janeiro, bem como o processo de seleção e a formação básica do gestor escolar na rede como estudo de caso na Regional Serrana II que serve como recorte da Secretaria. A pesquisa, de abordagem qualitativa, vale-se de um questionário como instrumento de coleta de dados, aplicado aos servidores participantes. Para avaliação dos fatos em estudo, algumas teorias explanadas como as de Brandão (2012), Brandão e Bahry (2005), Burgos e Canegal (2013), Godoy (2009), Lück (1996, 2000, 2005, 2010, 2011, 2012), Machado (2011, 2013), Machado e Miranda (2012), Mintzberg (2010), dentre outros, deão suporte à discussão sobre a formação de gestores escolares e as dimensões de competências exigidas desses profissionais. Giram em torno da análise questões como: perfil, trajetória acadêmica e profissional, participação da formação no Processo Seletivo Interno de 2014, conteúdos estudados na formação e realização do estágio pós PSI. Quanto às conclusões da pesquisa de campo, após exame mais detalhado, os dados apontam que ainda são necessários ajustes que se coadunem com as expectativas pretendidas tanto pela própria Secretaria de Educação quanto pelos próprios servidores. Um Plano de Ação Educacional propõe, de forma colaborativa, contribuições que sejam executadas por um grupo de trabalho da Regional Serrana II, sendo acompanhado pela Diretoria de Formação e Desenvolvimento de Pessoas da SEEDUC/RJ, para melhor orientação aos novos diretores.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGestão escolarpt_BR
dc.subjectDimensões e competências gestoraspt_BR
dc.subjectProcesso seletivo internopt_BR
dc.subjectSchool managementpt_BR
dc.subjectDimensions and management skillspt_BR
dc.subjectInternal selection processpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleA formação básica do gestor escolar enquanto membro do processo seletivo interno da Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro: o caso da Regional Serrana IIpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.