Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3605
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
jesusnazarenomartinsdias.pdf1.86 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Educação financeira escolar: a noção de juros
Author: Dias, Jesus Nazareno Martins
First Advisor: Silva, Amarildo Melchiades da
Referee Member: Oliveira, Viviane Cristina Almada de
Referee Member: Escher, Marco Antônio
Resumo: A presente pesquisa propõe investigar a elaboração de um conjunto de tarefas referenciadas teoricamente, para introduzir a noção de juros para estudantes do Ensino Fundamental como parte do processo de educá-los financeiramente. A investigação se caracteriza por uma abordagem qualitativa. A leitura da produção de significados dos sujeitos de pesquisa e a produção das tarefas serão referenciadas teoricamente pelo Modelo dos Campos Semânticos proposto por Lins (1999). As tarefas a serem elaboradas farão parte de uma proposta de currículo de Educação Financeira inserida na atual estrutura curricular do ensino fundamental e darão origem a um produto educacional direcionado a professores e alunos da educação básica.
Abstract: This present study proposes to investigate the elaboration of a set of tasks theoretically referenced to introduce a notion of interest to students of elementary school as part of the process of educating them financially. The investigation is characterized by a qualitative approach. The production reading of meanings the subjects of research and tasks production are theoretically referenced by Semantic Fields Model proposed by Lins (1999). The tasks to be elaborated will be part of a Financial Education curriculum proposal inserted into the current curriculum of the elementary school and will give origin to an educational product targeted to teachers and students of basic education.
Keywords: Educação Matemática
Educação financeira escolar
A noção de juros
Produção de significados
Ensino fundamental
The Notion of Interest
Production Task
Meanings of production
Financial Education
Elementary school
CNPq: CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: ICE – Instituto de Ciências Exatas
Program: Programa de Pós-graduação em Educação Matemática
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3605
Issue Date: 9-Feb-2015
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Educação Matemática (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.