Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3491
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gabrielasilveirameireles.pdf641.11 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ferrari, Anderson-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4758980A6pt_BR
dc.contributor.referee1Marques, Luciana Pacheco-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727347P8pt_BR
dc.contributor.referee2Bujes, Maria Isabel-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4777267Y9pt_BR
dc.creatorMeireles, Gabriela Silveira-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4759798J9pt_BR
dc.date.accessioned2017-02-24T15:38:05Z-
dc.date.available2017-02-24-
dc.date.available2017-02-24T15:38:05Z-
dc.date.issued2008-04-03-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3491-
dc.description.abstractConsidering the advancement related to childhood studies in contemporaneity, as well as the appearance of new theoretical fields for its study, I have looked forward to investigate in this work the different manners to be a child since the relationships for them established in the school. The research has been done in a public school in Juiz de For a, MG, in a class of the first year of Child Education, with four and five year-old children that were in the beginning of the school process the main objective has been to comprehend what the relations of power among children could reveal in relation to the configurations that the childhood can assume since the discursive and non discursive pradices produced in school context. In this study, I propose to analyze discourse in the Foulcaultian fashion, from the reading of masterpieces by Michel Foucault and by other authors like Maria Isabel Bujes and Alfredo Veiga-Neto, who have adopted this perspective. Understanding that the school was constructed for children and that it constitutes it self as one of the most important spaces for children production, this work has looked forward to comprehend which would be the possible childhood for this disciplinary school pattern that still exists nowadays. Thus, I propose the following questions: which childhood has been produced nowadays in this space destinated to children? Which knowledge ha been constructed about them and which relationships of power have been constructing them? When and from which mechanisms these subjectivities have been established? Questions like these ones have conducted myself through out this study and have allowed myself to notice childhood has been produced historically in the relations established among the subjects.pt_BR
dc.description.resumoConsiderando os avanços relativos aos estudos da infância na contemporaneidade, bem como o surgimento de novos campos teóricos para o seu estudo, busco investigar neste trabalho os diferentes modos de ser criança a partir das relações por elas estabelecidas na escola. A pesquisa foi realizada em uma escola pública na cidade de Juiz de Fora/MG, em uma turma de Educação Infantil, com crianças de 4 e 5 anos de idade que se encontravam no início do processo de escolarização. O principal objetivo foi o de compreender o que as relações de poder entre as crianças poderiam nos revelar a respeito das configurações que a infância pode assumir a partir das práticas discursivas e não discursivas produzidas no contexto escolar. Neste trabalho, me proponho a fazer uma análise do discurso à moda foucaultiana, a partir da leitura de obras de Michel Foucault e de outros autores como Maria Isabel Bujes e Alfredo Veiga-Neto, que adotam esta perspectiva. Entendendo que a escola foi construída para as crianças e que esta se constituiu como um dos espaços mais importantes para a produção da infância, este trabalho buscou compreender quais seriam as infâncias possíveis neste modelo de escola disciplinar existente ainda hoje. Assim, proponho as seguintes questões: Que infâncias estão sendo produzidas atualmente neste espaço destinado às crianças? Que saberes foram construídos sobre elas e que relações de poder as estão constituindo? Quando e por meio de quais mecanismos estas subjetividades foram e estão sendo instauradas? Foram problematizações como estas que me conduziram neste estudo e que me permitiram perceber como as infâncias são produzidas historicamente nas relações estabelecidas entre os sujeitos.pt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInfânciapt_BR
dc.subjectPoderpt_BR
dc.subjectEducação Infantilpt_BR
dc.subjectChildhoodpt_BR
dc.subjectPowerpt_BR
dc.subjectChild educationpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleA infância nas tramas do poder: um estudo das relações entre as crianças na escolapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.