Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3475
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
daiaydarlleymoreira.pdf995.04 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Clareto, Sônia Maria-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4760090H3pt_BR
dc.contributor.referee1Oliveira, Viviane Cristina Almada de-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769515Y0pt_BR
dc.contributor.referee2Rotondo, Margareth Aparecida Sacramento-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708794T6pt_BR
dc.creatorMoreira, Daiany Darlley-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4244692Y6pt_BR
dc.date.accessioned2017-02-24T12:05:39Z-
dc.date.available2017-02-23-
dc.date.available2017-02-24T12:05:39Z-
dc.date.issued2011-08-31-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3475-
dc.description.abstractThis essay has as the main axis of study the Mathematics History and its constitution as area. It passes by important moments of my trajectory that contributed for my interest in this search. These moments constituted me as a searcher on the Education area, and more specifically on the Mathematics History area. This way, articulations were weaved between histories of the searcher and authors who compose the narrative, as Nietzsche and Larossa. This essay is constituted by narratives: narrative of the searcher and her history of constitution on the area, narrative of teachers who actuate on the subject Mathematics History of the licentiateship Mathematics courses, who bring their trajectories, their constitution on the area, and show also how they constitute it. Through this narrative essay, the searcher brings authors who dialogue with the search, like Miguel and Miorim to talk about the Mathematics History and the teaching-learning of Mathematics; Foucault, Deleuze and Nietzsche to talk about the History. And interviews with teachers of Mathematics licentiateship who teach or investigate the Mathematics History. These bring consistency that allows the theme to be questioned, inclusively under the perspective of the teachers formation.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação tem como eixo principal de estudos a História da Matemática e sua constituição como área. Perpassa por momentos de minha trajetória que contribuíram para o interesse nesta pesquisa. Tais momentos foram me constituindo como pesquisadora na área de Educação e, mais especificamente, na área de História da Matemática. Assim, foram sendo tecidas articulações entre histórias da pesquisadora e autores que compõem a narrativa, como Nietzsche e Larossa. Esta dissertação se constitui em narrativas: narrativa da pesquisadora e sua história de constituição na área; narrativas de professores que atuam na disciplina História da Matemática em cursos de licenciaturas em matemática, que trazem suas trajetórias, suas constituições na área e acabam por mostrar como, também, constituem a área. Ao longo desta dissertação narrativa, a pesquisadora traz autores que dialogam com a pesquisa, tais como Miguel e Miorim para conversar sobre a História da Matemática e o ensino aprendizagem da matemática; Foucault, Deleuze e Nietzsche para conversar sobre a História. E as entrevistas com professores de licenciatura em matemática que lecionam ou pesquisam História da Matemática; estes trazem corpo para que o tema seja problematizado inclusive sobre a perspectiva da formação de professores.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHistória da matemáticapt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectHistóriapt_BR
dc.subjectMathematics historypt_BR
dc.subjectTeachers formationpt_BR
dc.subjectHistorypt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleCompondo narrativas sobre a história da matemáticapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.