Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3442
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cristianopereiradealmeida.pdf1.44 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: A identificação de nomes e adjetivos por crianças adquirindo o PB
Author: Almeida, Christiano Pereira de
First Advisor: Name, Maria Cristina Lobo
Referee Member: Miranda, Neusa Salim
Resumo: Esta dissertação diz respeito ao processo de identificação dos elementos das categorias lexicais Nome e Adjetivo no Português do Brasil, buscando dar conta de especificidades do PB, como a variação possível de ordem dos elementos constituintes do DP complexo e a ausência de marcas morfofonológicas que distingam adjetivos de nomes A hipótese de trabalho assumida é a de que, em um primeiro momento da aquisição da linguagem, a informação estrutural disponibilizada pela ordem preferencial de ocorrência destes elementos no PB atua como uma pista robusta da qual a criança faz uso. A abordagem teórica adotada busca conciliar um modelo de língua que trate do fenômeno de aquisição (Programa Minimalista: Chomsky, 1995), com modelos de processamento voltados para a aquisição da linguagem (modelos de bootstrapping). Foram desenvolvidas atividades experimentais cujos resultados apontam para a importância da informação estrutural, em um primeiro momento, e da informação semântica em etapas posteriores do processo de identificação de nomes e adjetivos.
Abstract: This dissertation aims at the identification process of elements in the lexical categories of Name and Adjectives in Brazilian Portuguese trying to treat the specificities of the BP such as the possible variation of the complex DP constituent elements order and the absence of morphophonological marks that distinguish adjectives and names. The working hypothesis assumed is that in a first moment of the language acquisition the structural information made available by the preferential order of occurrence of that elements in BP acts as a powerful clue of which the child makes use of. The theoretical approach adopted tries to conciliate a language model that treats the phenomenon of acquisition (Minimalist Program: Chomsky, 1995) and processing models for the language acquisition (bootstrapping models). Experimental activities were developed and the results point to the importance of the structural information in a first moment and the semantic information in posterior stages of the identification process of names and adjectives.
Keywords: Aquisição lexical
Nome
Adjetivo
Bootstrapping
Lexical acquisition
Name
Adjective
Bootstrappin
CNPq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::PSICOLINGUISTICA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Letras
Program: Programa de Pós-graduação em Letras: Linguística
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3442
Issue Date: 29-Aug-2007
Appears in Collections:Mestrado em Linguística (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.