Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3235
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
flaviodesouzacoelho.pdf964.63 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Detoni, Adlai Ralph-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708701J8pt_BR
dc.contributor.referee1Kluth, Verilda Speridião-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700368Z2pt_BR
dc.contributor.referee2Clareto, Sônia Maria-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4760090H3pt_BR
dc.creatorCoelho, Flávio de Souza-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4463569H6pt_BR
dc.date.accessioned2017-02-06T18:55:37Z-
dc.date.available2017-02-06-
dc.date.available2017-02-06T18:55:37Z-
dc.date.issued2007-03-29-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3235-
dc.description.abstractThis work intends to be a text consisting of descriptions througt which professionals can glimpse an understanding of the being a mathematical educator in the world-life. It deals with a group of ten fifth grade pupils of Ensino Fundamental, in a situation of speech. Based on their speaking, it became possible to extend my vision from of the formal tradition usualy imposes to one more realistic and centered in education. From sparks of meaning, captured in recordings, it was perceived by me other ways of being a mathematical educator, more distant of the solipsista conception of knowledge. Iluminated by the fenomenology, mainly in Merleau-Ponty and Paul Ricoeur phenomenological hermeneutics, the interpretations had converged in opened categories, which requested me to descibe them in terms as Aritmeticidade, pedagogicidade, perspectividade and educabilidade to filosofar, admiting them as ideological phenomena. It is interesting to stand out that ideology has a bias in this study, which means, belonging to a cultural group in the describle hermeneutic direction for Ricoeur, and, therefore, a phenomenon.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho pretende ser um texto descritivo pelo qual se possa vislumbrar uma compreensão do ser educador matemático no mundo-vida escolar. Trata-se de uma interpretação da interpretação de uma vivência com um grupo de dez alunos de quinta série do Ensino Fundamental, a partir de uma situação de discurso, quando, ao falarem sobre matemática, possibilitaram-me uma visão mais ampla do que a tradição usual nos impõe. Ao transcrever o que me pareceu ter sido dito, pelo recurso de gravação em fitas k-7, um texto escrito pôde ser constituído e, das fagulhas de significados, percebidas por mim, outros sentidos do ser educador matemático tornaram-me menos próximo à concepção solipsista de conhecimento, realidade e educação. À luz da fenomenologia, principalmente com Merleau-Ponty e da Hermenêutica fenomenológica, sobretudo com Paul Ricoeur, as interpretações convergiram em categorias abertas, solicitando-me descrevê-las em termos como Aritmeticidade, geometricidade, pedagogicidade, perspectividade e educabilidade filosofar, admitindo-as como fenômenos ideológicos. Ideologia, aqui, tem um viés que constitui a pertença de um grupo cultural no sentido hermenêutico descrito por Ricoeur, e, portando um fenômeno.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação matemáticapt_BR
dc.subjectFenomenologiapt_BR
dc.subjectHermenêuticapt_BR
dc.subjectIdeologiapt_BR
dc.subjectMathematical educationpt_BR
dc.subjectPhenomenologypt_BR
dc.subjectHermeneuticspt_BR
dc.subjectIdeologypt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleCompreender-se educador matemáticopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.