Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2922
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fernandogralhadesouza.pdf9.08 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Lino, Sônia Cristina da Fonseca Machado-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786420D6pt_BR
dc.contributor.referee1Viscardi, Cláudia Maria Ribeiro-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785754J8pt_BR
dc.contributor.referee2Santos, Fernando Sergio Dumas dos-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727332A9pt_BR
dc.creatorSouza, Fernando Gralha de-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4267694J3pt_BR
dc.date.accessioned2016-12-15T11:43:04Z-
dc.date.available2016-10-21-
dc.date.available2016-12-15T11:43:04Z-
dc.date.issued2008-10-23-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2922-
dc.description.abstractThe objective of this paper is to perceive the way as, in Rio de Janeiro of belle époque, the idea of Carioca, the modernity and its counterpoints are constructed, thought and given to understand through the photography of Augusto Malta. We aim, therefore, to understand as Malta, while social person, presents the Carioca society elaborating representations through photographic images. We intend to show as these images describe the reality of belle époque Carioca, not as a mirror, but as a “vision of world”, among other possibilities as an interpretation of what the society was at the moment of click of the photographer or, of what it could be in the future. We understand, thus, the workmanship of the photographer Augusto Malta as one particular “visual proof” of the Carioca context of belle époque, which was be always between two ways of existence: as direct, objective message, culturally established by its origin of applied technology and, apparently, without necessity of decodings, and as a polissemic message, ambiguous, that give us the refraction of the reality.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste trabalho é perceber o modo como, no Rio de Janeiro da belle époque, a idéia de carioca, de modernidade e seus contrapontos são construídos, pensados, dados a ver através da fotografia de Augusto Malta. Procuramos, portanto, compreender como Malta, enquanto sujeito social, apresenta a sociedade carioca elaborando representações através de imagens fotográficas. Mostrar como estas imagens descrevem a realidade da belle époque carioca não como um espelho, mas como uma “visão de mundo” entre outras possíveis, como uma interpretação daquilo que a sociedade era no momento do click do fotógrafo ou, daquilo que ela poderia vir a ser no futuro. Entendemos, portanto, a obra do fotógrafo Augusto Malta como uma determinada “prova visual” do contexto de belle époque carioca, que sempre encontrou-se entre dois modos de existência: como mensagem direta, objetiva, culturalmente consagrada pela sua origem de tecnologia aplicada e aparentemente sem necessidade de decodificações, e como uma mensagem polissêmica, dúbia, refratora da realidade.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICH – Instituto de Ciências Humanaspt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Históriapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFotografiapt_BR
dc.subjectAugusto Maltapt_BR
dc.subjectRio de Janeiropt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIApt_BR
dc.titleA belle époque carioca: imagens da modernidade na obra de Augusto Malta. (1900-1920)pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em História (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.