Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2272
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
silvaniacaldeirapachecodutra.pdf1.02 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1David, Marcus Vinícius-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721788A7pt_BR
dc.contributor.referee1Oliveira, Rita de Cássia-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.brpt_BR
dc.contributor.referee2Benedito, Gideon Carvalho de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.brpt_BR
dc.creatorDutra, Silvânia Caldeira Pacheco-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8015868Y6pt_BR
dc.date.accessioned2016-07-29T16:03:24Z-
dc.date.available2016-07-29-
dc.date.available2016-07-29T16:03:24Z-
dc.date.issued2015-11-26-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2272-
dc.description.abstractThis work was developed at the Graduate Program in Professional Management and Evaluation of Public Education (PPGP) of the Federal University of Juiz de Fora (UFJF). Such research aims to identify and to analize- from the hardships of the surveyed managers - actions that can be developed to improve the management of the financial implementation and processes and accountability in the Division of Financial Operations (DIVOF) of SRE in Nova Era city , a sector in which the researcher's supervisor. The survey was conducted through a qualitative approach, using interviews with the managers of two circumscribed schools SRE Nova Era, as well as participant observation technique to identify how these management lead to financial and administrative management of the analyzed schools. For the theoretical approach we used the Barroso research (1996), Carvalho (2013), David et.al. (2012), Lück (2000 and 2010), Netto (2014), Oliveira (2014), Pollon (2009) Stroppa (2014). At the end of this research was elaborated an Educational Action plan to introduce interventional alternatives that seek to improve the way managers perform the provision of all its schools and provide better management of public resources, thereby subsidizing, quality education .pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação foi desenvolvida no Programa de Pós-graduação Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública (PPGP) da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Tal pesquisa teve como objetivo identificar e analisar a partir das dificuldades dos gestores pesquisados - ações que podem ser desenvolvidas para a melhoria da gestão da execução financeira e dos processos de prestação de contas na Divisão das Operações Financeiras (DIVOF) da SRE de Nova Era, setor no qual a pesquisadora é supervisora. A pesquisa foi realizada por meio de uma abordagem qualitativa, utilizando entrevista com as gestoras de duas escolas circunscritas à SRE Nova Era, além da técnica da observação participante visando identificar a forma como essas gestoras conduzem a gestão financeira e administrativa das escolas analisadas. Para a abordagem teórica foram utilizadas as pesquisas de Barroso (1996), Carvalho (2013), David, Horta, Ramires e Pontes ( 2012), Lück (2000 e 2010), Netto (2014), Oliveira (2014), Pollon (2009) Stroppa (2014). Ao término da presente pesquisa foi elaborado um plano de Ação Educacional que visa apresentar alternativas interventivas que buscam aperfeiçoar a forma como os gestores realizam a prestação de contas de suas escolas bem como propiciar uma melhor gestão dos recursos públicos, subsidiando assim, uma educação de qualidade.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Forapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCaixa escolarpt_BR
dc.subjectGestão escolarpt_BR
dc.subjectGestor recurso financeiropt_BR
dc.subjectPrestação de contaspt_BR
dc.subjectSchool accountpt_BR
dc.subjectSchool managementpt_BR
dc.subjectFinancial resource managementpt_BR
dc.subjectAccountabilitypt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleAnálise da execução financeira das Caixas Escolares da SRE de Nova Era - Minas Geraispt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.